2018 1Nytt nummer av Clarté!

Mikael Nyberg skriver om taxibranschen där ny teknik blandas med hundraåriga arbetsvillkor, Erik Bohman skriver om sopkonflikten i Stockholm, Andreas Nyman om offentlig upphandling, Linnea Garli om bokserien Folkrörelse på arbetsplatsen, Frances Tuuloskorpi om konflikten i Göteborgs hamn och mycket, mycket mer.

Beställ nya numret av Clarté!

Under vår "privata" tid i uniform är vi arbetare som betalar vår arbetsgivare. Betalar vi inte så får vi böta 1200 kronor. Eller brottas ner och få handklovar.

En förare i Göteborg avslutar sin 11-timmarstjänst och ska ta bussen till depån. Det hade kunnat vara samma buss som han just kört, men nu satt han på en kollegas buss. Precis som alla andra förare på hemväg var han i full uniform och visade sitt förarkort, utan att veta att kontrollanterna just i dag börjat tillämpa Västtrafiks "faktiska" regler, som "egentligen" gällt i flera år, även innan förarnas tjänstekort togs bort.

Han brottas ner och får handklovar på sig. Någon filmar. Övergreppet blir allmänt känt och resenärer och kollegor protesterar.

Västtrafiks representanter förklarar att förare inte får åka gratis privat. "Privat" är den tid som vi inte kör vårt fordon enligt Västtrafik: på lunchen, till och från jobbet, när vi kliver ur förarhytten och åker med en hållplats. Vi måste då köpa en biljett, trots att vi ska vara deras

informatörer och tjänstemän när vi bär vår uniform offentligt. Under vår "privata" tid i uniform är vi alltså arbetare som betalar vår arbetsgivare. Betalar vi inte så får vi böta 1200 kronor. Eller brottas ner och få handklovar.

Samtidigt kan våra högsta chefer åka kollektivt på ett förmånsbeskattat företagskort, helt privat.

9306_01.jpgNiklas Säwström

Dessa chefer bär det yttersta ansvaret för att inga trafikföretag i Göteborg haft råd att erbjuda tjänstekort till förarna. Det kravet ställs inte inför upphandlingarna av trafikföretag, och konkurrensen är benhård. Den billigaste som lovar mest vinner. Alltså försvinner våra tjänstekort, friskvårdsbidrag och subventionerade taxiresor. Förare av nattrafik sover ett par timmar i depån tills första vagnen går. Borta är tiden när särskilda förarbussar slussade förare mellan depåerna. Det var under den så kallade "DDR"-tiden, på 80-talet. Nu är det 1800-tal igen, det mesta privatägt och man blir av med jobbet om man klagar. Vi kör 40-50 år gamla vagnar som ibland tappar bromsarna. Hälften av de nya upphandlade, billiga vagnarna går inte att köra alls. De rostsaneras.

Västtrafiks VD berättar i en intervju att han också brukar åka kollektivt (på "företagskortet" som inte nämns), utan att berätta för medresenärerna vem han är. Då kan han lyssna på vad folk tycker om kollektivtrafiken. Det måste vara bekvämt att inte behöva stå upp under resan till jobbet och skönt att känna att man har ett viktigt yrke med stort ansvar som ger vissa privilegier.

"Vill du behålla ditt jobb?" skrek väktaren i filmklippet. Svaret är nej. Inte under vilka förutsättningar som helst.

Niklas Säwström är spårvagnsförare, sångare/skådespelare och skribent i bloggen Kulturklassen.

Nytt på Clartébloggen

Storbolagen skriver sagan Spotify

Mikael Nyberg - 22 maj 2018

Spotify är störst i världen på strömmande musik via internet. Bolaget omtalas som en del av det svenska IT-undret. Men i praktiken är företaget i händerna på namnlösa finanskapital och några av medieindustrins jättar. Uppgiften är att beskatta en växande användarskara. En recension av boken Den...

Läs mer...

Saknader

Anders Björnsson - 16 maj 2018

Kulturjournalisten Håkan Lindgren gör ett intellektuellt kardinalfel, när han i en artikel om Kommunistiska Manifestet på Karl Marx’ 200-årsdag angriper denna tunna, av Karl Marx och Friedrich Engels gemensamt författade lunta för vad som saknas där (Svenska Dagbladet 5/5 2018): ”Mänskliga eller...

Läs mer...

Ingen ängslighet för det revolutionära marxistiska arvet

Daniel Hedlund - 15 maj 2018

Jag var den som tog emot telefonsamtalet från enhetschefen på ABF Stockholm och direkt ifrågasatte denne när han ställde in seminariet ”Marx 200e födelsedag” på ABF-huset den 5 maj. I tidningen ETC uttalade jag mig därefter om det inträffade i egenskap av ordförande för Clarté. Tord Björk har nu...

Läs mer...

Läs Clarté på nätet! Nr 4/17 Nu spricker bostadsbubblan

Bildtext

Mörkrets välde

Mathias Cederholm - 31 mars 2018

En kolonial myt härjar än i dag: imperialismen drar med sig åtskilligt elände men lovar ändå...

Läs mer...

Bildtext

Mörka moln över bostäder och spekulationer

Per Björklund - 31 mars 2018

Oron för en ny krasch tilltar på bostadsmarknaden. Priserna har börjat falla, och skuldtyngda...

Läs mer...

Bildtext

Saliv och synopsis

Henrik Johansson - 31 mars 2018

Cirkelledaren lade ifrån sig pappret och ställde sig vid whiteboarden. Hon gjorde cirkeldeltagarna uppmärksamma på...

Läs mer...