Birgit Ståhl-Nyberg: Happy Boys (1974)

Min mor, Birgit Ståhl-Nyberg, var van att från den borgerliga kanten få nedlåtande recensioner av sina bilder. ”... det här är fråga om en konstnärlig begåvning som snörd i politisk korsett ännu inte fått komma till sin rätt", skrev Eugen Wretholm i Vecko-Revyn 1974.

Camilla Hammarström skriver i samma anda i Aftonbladet 19 april om den pågående utställningen på Uppsala konstmuseum. Budskapet gör Birgit Ståhl-Nybergs konstverk daterade och irrelevanta, får vi veta.

Måns Hirschfeldt på Kulturnytt i P1 samma dag har motsatt uppfattning: "Jag tycker 'Framtiden på väg' är en pangutställning, där Birgit Ståhl-Nybergs former spränger tidskapseln och räddar henne åt eftervärlden." Han ser storheten i hennes måleri -  trots invändningar mot budskapet.

För egen del tycker jag, liksom Dennis Dahlqvist på svt:s Kulturnyheterna, att också budskapet står sig.

Alltför väl.

Räknenissarna som stormar fram i målningen Happy Boys har tagit över politik och samhälle.

Kommentarer

0 #1 Olle Josephson 2018-04-20 20:09
En liten randanmärkning: stod verkligen Wretholms rec 1974 i vecko-Revyn, som mest innehöll ungdoms- och populärkultur? Var det inte Vecko-Journalen, den halvbildade borgerlighetens flaggskepp?

Kommentarer kan inte längre lämnas till denna artikel.

Om bloggen

På Clartébloggen publicerar vi artiklar som debatterar och informerar. De som skriver blogginläggen behöver inte tillhöra förbundet och innehållet i artiklarna är inte uttryck för förbundets ståndpunkter. Varje författare svarar för sina åsikter.