Birgit Ståhl-Nyberg: Happy Boys (1974)

Min mor, Birgit Ståhl-Nyberg, var van att från den borgerliga kanten få nedlåtande recensioner av sina bilder. ”... det här är fråga om en konstnärlig begåvning som snörd i politisk korsett ännu inte fått komma till sin rätt", skrev Eugen Wretholm i Vecko-Revyn 1974.

Camilla Hammarström skriver i samma anda i Aftonbladet 19 april om den pågående utställningen på Uppsala konstmuseum. Budskapet gör Birgit Ståhl-Nybergs konstverk daterade och irrelevanta, får vi veta.

Måns Hirschfeldt på Kulturnytt i P1 samma dag har motsatt uppfattning: "Jag tycker 'Framtiden på väg' är en pangutställning, där Birgit Ståhl-Nybergs former spränger tidskapseln och räddar henne åt eftervärlden." Han ser storheten i hennes måleri -  trots invändningar mot budskapet.

För egen del tycker jag, liksom Dennis Dahlqvist på svt:s Kulturnyheterna, att också budskapet står sig.

Alltför väl.

Räknenissarna som stormar fram i målningen Happy Boys har tagit över politik och samhälle.

Kommentarer   

0 #1 Olle Josephson 2018-04-20 20:09
En liten randanmärkning: stod verkligen Wretholms rec 1974 i vecko-Revyn, som mest innehöll ungdoms- och populärkultur? Var det inte Vecko-Journalen, den halvbildade borgerlighetens flaggskepp?
Citera

Om bloggen

På Clartébloggen publicerar vi artiklar som debatterar och informerar. De som skriver blogginläggen behöver inte tillhöra förbundet och innehållet i artiklarna är inte uttryck för förbundets ståndpunkter. Varje författare svarar för sina åsikter.