Strax före klockan 11 blev det stopp i pendeltågstrafiken på grund av obehöriga på spåren vid Södra station. Utöver att åkalla all världens förbannelser över de som orsakade stoppet, tänkte jag göra några påpekanden.

Det givna vid ett stopp är förstås att försöka få i gång trafiken snarast, och bedöma om det snarast behövs ersättningsbussar.

Egentligen är förutsättningarna bästa tänkbara. Vid den tiden finns det mycket ledig kapacitet i form av både bussförare och bussar (inklusive många ledbussar). Då står nog minst fem oanvända ledvagnar på varje depå (över 20) runt om i länet. Om varje depå hade akutansvar, skulle det inte vara något problem att inom fem djävla minuter sätta ut två bussar vardera i trafik. Om inte annat kan man sätta nån chef bakom ratten - många chefer är gamla bussförare. Efter tjugo minuter kan alla garanterat få ut 2-3 ledbussar till, åtminstone vid den tiden på dygnet.

Men i dag, en timme efter stoppet, kom jag med min kortvagn (alltså vanlig buss) till Älvsjö station. Där var smockat med strandsatta pendelresenärer. Jag visste själv inte förrän då att det var stopp. Inte heller trafikledningen på mitt bolag. Det spelar å andra sidan mindre roll, eftersom mitt bolag har noll ansvar för ersättningstrafiken. Ett annat bolag har det kontraktet. Därmed har mitt bolag noll intresse att försöka hjälpa till, inte ens med information till de egna förarna om att det är stopp. Bolaget med ersättningskontraktet har sina depåer i ytterförorterna.

Så tre kilometer bort stod ett tiotal oanvända ledvagnar på "min" depå, men vid Älvsjö hade ingen sett till en enda ersättningsbuss. Själv kunde jag inte svara på någonting kring stoppet. Det enda jag kunde göra var att fylla min vagn till brädden, och åka min ordinarie linje där de ordinarie resenärerna fick stå kvar medan den fullsatta bussen körde förbi.

Något arbetsmiljöproblem är det väl inte eftersom folk är så pass luttrade att de inte tar ut sin ilska på busschauffören.

9506_01.jpgMattias Håkansson

Därefter hade jag kunnat förskjuta rasten för att köra lite - men det var inte ens lönt att fråga eftersom, som sagt, mitt bolag inte har med ersättningstrafiken att göra.

För så har SL valt att organisera det, och så får det fortsätta. Tjänstemännen på SL och på bolagen sitter och räknar siffror, paragrafer, pengar. På liknande sätt ser det ut inom järnvägstrafiken. Själva grunduppdraget - att transportera människor inklusive att kunna improvisera när det skiter sig - det kommer nånstans i tredje, fjärde hand.

Och jag önskar att folk inte vore så luttrade inför denna uppenbara och inbyggda irrationalitet.

Mattias Håkasson är bussförare och journalist.

Nytt på Clartébloggen

Petrograd 18 juni 1917

St Petersburg, 18 juni 1917

Benny Andersson - 17 juni 2017

Söndagen den 18 juni för jämt hundra år sedan började som en klar och blåsig morgon i Petrograd, som staden hade döpts om till vid världskrigets utbrott. Redan i gryningen hade arbetarna samlats på Viborgsidan. Nu strömmade de över broarna mot Nevsky Prospekt, där de strålade samman med matroser...

Läs mer...

Svar till: "Vänstern och arbetarklassen - allians eller fiendskap?"

Olle Josephson - 7 juni 2017

Bengt Håkanssons plädering för en restriktiv invandringspolitik ger ju inte uttryck för Clartés linje i dessa frågor – tvärtom. Däremot ger det uttryck för en säkert uppriktig oro för att arbetarklassens positioner ska försvagas ytterligare. Den förtjänar därför ett ordentligt bemötande. Med all...

Läs mer...

Vänstern och arbetarklassen - allians eller fiendskap?

Bengt Håkansson - 5 juni 2017

Hur ska vi ta ställning politiskt? Vad är rätt och vad är fel för oss som anser oss vara socialister? Vilka vägar leder framåt och vilka är återvändsgränder? Finns det alls något att hålla sig till eller är det upp till vara och en att göra goda gärningar och hoppas på att den ackumulerade...

Läs mer...

Läs Clarté på nätet! Nr 4/16 Arbetarna - klassen med nio liv

Bildtext

Ledare - Reepalus linje 2

Mikael Nyberg - 29 december 2016

En bekant hamnade bredvid en höjdare från Wall Street vid en middag i New York. De kom in på de...

Läs mer...

Litteraturlista och kommentarer - Clarté nr 4/2016

Åke Kilander - 19 januari 2017

Litteraturlista och kommentarer till artiklarna Planeten pallar inte mer och Klokt tänkt om miljön i...

Läs mer...

Bildtext

Öppet mål för arbetarrörelsen (intervju)

Mats Wingborg - 29 december 2016

Mats Wingborg om SD, alliansen och Svenskt Näringsliv _ Öppet mål för arbetarrörelsen.

Läs mer...