Vi konstnärer arbetar med mycket viktiga saker. Vi.

Vi arbetar med något som är mycket mer komplext än vanligt förvärvsarbete som fördärvar, förvärrar, förvränger er knegare. Ni som fastnat i ekorrhjulet som så fint byggts åt er för att förstöra era kroppars dynamik, vi arbetar med dynamik.

Vi konstnärer

arbetar med att tänka.

Vi arbetar med känslor, stämningar, moods, med perspektiv.

Vi skapar inte någonting som kan gå sönder. Vi skapar någonting som finns där hela tiden. Vi skapar processer. PROCESS. Er.

Vi skapar skyddsrum av trä som går att bränna upp efter att vi ritat rondellhundar av profeten Mohammed, för att sedan inte kalla vår konst politisk.

9106_01.jpgRojda Sekerzös

Vi tvingar in folk i våra konstverk, vare sig de vill eller inte, för det VI gör, är viktigt.

Vi lever för det vi gör. Vi är en viktig samhällspelare. Utan oss skulle demokratin vara hotad. Skulle den vara det utan dig?

Tänk själv.

Varje morgon ringer en klocka som fortsätter att söva dig. I bästa fall hinner du äta frukost, beroende på om du för dagen prioriterar kost eller sömn.

Du sätter dig på bussen, tåget till ditt arbete som du måste intala dig själv att du älskar för att klara av dina timmar för att efter i bästa fall orka träna innan du kommer hem. TV och något att äta innan du lägger dig för att imorgon repeata dagens schema.Â

Vem är du?

Vad är du?

Är du en människa eller maskin?

Vems plan ingår du i?

Jag är konstnär. Jag är fri. Min ångest är mitt arbete. Ofta är det du som betalar min lön. Och det är helt okej, för jag är viktig, för dig. Jag gör det du inte har tid med. Jag upprätthåller demokratin. Ibland genom att rita rondellhundar på profeter, ibland genom att sätta upp manifest 2083 på Dramaten och ibland genom att skriva Jägarna 2.

Jag älskar mitt arbete. För jag har valt att endast göra det som betyder något för mig. Jag har valt att vara pretentiös, ambitiös och viktig.

Jag har valt mina drömmar, jag har valt att vara selektiv men viktigast av allt så har jag råd att vara fattig.

Rodja Sekerzös är filmregissör och en del av poesinätverket Revolution Poetry. Medförfattare till pjäsen Marken brinner.

Nytt på Clartébloggen

Bolsjevikernas centralkommitté sammanträder den 10 oktober 1917.

Petrograd, 10 oktober 1917

Benny Andersson - 9 oktober 2017

Den 10 oktober 1917 vaknade Petrograds invånare till vad som såg ut att bli ännu en dag av regn och kalla vindar från Neva och Finska viken. Vänstermensjeviken Sukhanov lovade sin hustru att sova över på arbetet, som han brukade när vädret var dåligt. Strax före tio på kvällen började det knacka...

Läs mer...

MODERN av Bertolt Brecht på Teater Tribunalen

Webbredaktionen - 8 oktober 2017

Revolution kräver kamp. Kamp kräver kunskap. Kunskap kräver medvetenhet. Pelagea Wlassowa är en enkel kvinna. Hon sköter hemmet, tar hand om sin son och accepterar stilla att hon inte har någon möjlighet att påverka sitt liv. Men en dag kommer hon i kontakt med en grupp revolutionärer. Ofrivilligt dras hon...

Läs mer...

NMR:s senaste göteborgshistoria

Hans Isaksson - 1 oktober 2017

NMR-marschen i Göteborg den sista september blev trots massiv förhandspublicitet och dito polisskydd mot tiotusentals förbannade göteborgare  ingen odelad framgång för nazisterna. Såvitt man inte vill kalla en eskorterad promenad från den ena ICA-butiken till den andra och åter för en framgång. Jimmy...

Läs mer...

Läs Clarté på nätet! Nr 4/16 Arbetarna - klassen med nio liv

Bildtext

En professor retuscherar historien

Magnus Göransson - 29 december 2016

I 2010-talets politiska klimat ska 1900-talshistorien helst beskrivas som en strid mellan liberal...

Läs mer...

Bildtext

Ledare - Reepalus linje 2

Mikael Nyberg - 29 december 2016

En bekant hamnade bredvid en höjdare från Wall Street vid en middag i New York. De kom in på de...

Läs mer...

Bildtext

Krönika

Margareta Zetterström - 29 december 2016

Jan Myrdal har fått kritik för sin medverkan i Nya Tider. Han försvarar sig med att tidningen inte är...

Läs mer...