Vi konstnärer arbetar med mycket viktiga saker. Vi.

Vi arbetar med något som är mycket mer komplext än vanligt förvärvsarbete som fördärvar, förvärrar, förvränger er knegare. Ni som fastnat i ekorrhjulet som så fint byggts åt er för att förstöra era kroppars dynamik, vi arbetar med dynamik.

Vi konstnärer

arbetar med att tänka.

Vi arbetar med känslor, stämningar, moods, med perspektiv.

Vi skapar inte någonting som kan gå sönder. Vi skapar någonting som finns där hela tiden. Vi skapar processer. PROCESS. Er.

Vi skapar skyddsrum av trä som går att bränna upp efter att vi ritat rondellhundar av profeten Mohammed, för att sedan inte kalla vår konst politisk.

9106_01.jpgRojda Sekerzös

Vi tvingar in folk i våra konstverk, vare sig de vill eller inte, för det VI gör, är viktigt.

Vi lever för det vi gör. Vi är en viktig samhällspelare. Utan oss skulle demokratin vara hotad. Skulle den vara det utan dig?

Tänk själv.

Varje morgon ringer en klocka som fortsätter att söva dig. I bästa fall hinner du äta frukost, beroende på om du för dagen prioriterar kost eller sömn.

Du sätter dig på bussen, tåget till ditt arbete som du måste intala dig själv att du älskar för att klara av dina timmar för att efter i bästa fall orka träna innan du kommer hem. TV och något att äta innan du lägger dig för att imorgon repeata dagens schema.Â

Vem är du?

Vad är du?

Är du en människa eller maskin?

Vems plan ingår du i?

Jag är konstnär. Jag är fri. Min ångest är mitt arbete. Ofta är det du som betalar min lön. Och det är helt okej, för jag är viktig, för dig. Jag gör det du inte har tid med. Jag upprätthåller demokratin. Ibland genom att rita rondellhundar på profeter, ibland genom att sätta upp manifest 2083 på Dramaten och ibland genom att skriva Jägarna 2.

Jag älskar mitt arbete. För jag har valt att endast göra det som betyder något för mig. Jag har valt att vara pretentiös, ambitiös och viktig.

Jag har valt mina drömmar, jag har valt att vara selektiv men viktigast av allt så har jag råd att vara fattig.

Rodja Sekerzös är filmregissör och en del av poesinätverket Revolution Poetry. Medförfattare till pjäsen Marken brinner.

Nytt på Clartébloggen

Lenins teori om imperialismen och prognoserna om framtiden. Svar till Peter Sundborg, del två

Benny Andersson - 10 december 2017

Jag fick min politiska skolning på 1970-talet, då myten om de ofelbara ”stora” låg tåg tung över vänsterns smågrupper. En myt som måste ha fått den balsamerade Lenin att vrida sig i sin sarkofag. Alla som besvärat sig med att sätta sig in i Lenins gärning, slås av hans osentimentala och jordnära...

Läs mer...

Rapport från Café Clarté: Om betydelsen av 1917 för 2000-talets socialister

Magnus Göransson - 8 december 2017

Shabane Barot talade på café Clarté i Stockholm i tisdags (5 december), om betydelsen av 1917 för 2000-talets socialister. Det är, i alla fall i Stockholm, framförallt 1968-vänsterns politiska organisationer av olika schatteringar som uppmärksammat 1917. Shabane, som kommer från den autonoma...

Läs mer...

Stoppa det orättvisa drevet mot Ebba Busch Thor

Dan Israel - 8 december 2017

Det pågår ett orättvist drev mot Ebba Busch Thor, i vilket kristdemokraternas partiledare framställs som en okunnig produkt av en Livets Ord-friskola. I själva verket försökte Busch Thor på ett diskret sätt avfärda de författare och böcker som inte bör ingå i en svensk kanon. Avsikten med en sådan är...

Läs mer...

Läs Clarté på nätet! Nr 2/17 Makten bakom orden

Bildtext

Makt och motstånd präglar språken

Ola Wikander - 17 juli 2017

Imperier växer fram och går under. Några språk blir redskap för deras makt, andra förtrycks eller...

Läs mer...

Bildtext

Temaintroduktion - Makten bakom orden

Olle Josephson - 17 juli 2017

Språkstrider är förtäckta klasstrider - och inte alltid så förtäckta. Det framgår av de fem...

Läs mer...

Bildtext

Varken AD eller riksdag stoppar hyvlingen

Erik Bohman - 17 juli 2017

I november beslutade Arbetsdomstolen (AD) att så kallade hyvlingar inte är att betrakta som...

Läs mer...