Hörde på Morgonekot 26 mars att riskkapital från USA köper upp halva den svenska taxirörelsen. Efter elva år som taxiförare fick det mig att vilja ge en bild av hur denna företagspyramid är uppbyggd.

Längst ner är vi förare med ett avtal som ger 37 procent på inkört efter avdrag för momsen. Ingen fast del. En förare tjänar i genomsnitt cirka 90 kronor i timmen före skatt. Själv ligger jag nu under 90 kr, sedan mitt bolag förlorade alla skolkörningar och fasta turer i Stockholm stads senaste upphandling.

Vi förare är anställda av åkare som äger bilarna. Min nuvarande åkare har fyra taxibilar i trafik, en av dem kör han mest själv.

9206_01.jpgUlf Ek.

Jag körde nyligen en 90-årig dam, vars far varit droskägare under förra seklets första halva, från Tyresö kyrka till Östermalm. Hon hade mycket att berätta om gengasaggregat, hård kvalitetskontroll och hur svårt det var att få drosklicens. Men framför allt om hur ansedda dåtidens "taxichaufförer" var.

Dagens droskägare, åkarna, får oftast vända på varenda slant för att få det att gå ihop när löner, taxiutrustning och bilkostnader ska betalas. Det kan räcka med ett dumpat färdtjänstavtal eller en förlorad upphandling för att kalkylen ska spricka. Jag är själv inne på min tredje åkare. Mina första två gick i putten, trots att de var duktiga småföretagare.

Nästa steg i pyramiden är taxibolagen som har växel, marknadsavdelning, utbildning av förare, åkeri- och förarservice... De finansieras i huvudsak av avgifter från anslutna åkerier som får ta del av bolagets avtals- och växelkunder.

Det bolag som mina åkare har varit anslutna till, Taxi 020, var i början av min taxikarriär ägt av en åkeriförening där enbart anslutna åkare fick ha aktier. För sex, sju år sen fick de ett erbjudande som majoriteten "inte kunde tacka nej till" och sålde sina aktier till Fågelviksgruppen som sedan tidigare ägde bland annat Taxi Kurir.

Då har vi kommit till toppen av pyramiden: ägarna.

Fågelviksgruppen ska nu sälja taxiverksamheten till ett riskkapitalbolag i USA. Det finns tydligen pengar att göra i branschen ändå.

Själv håvade jag in 830 kr i lön och 38 kr i dricks efter 260 km (varav 143 betalda), 10 färdtjänstkunder, 2 skolbarn och en paketkörning. En ganska normal dag med en arbetstid på 9 timmar och 36 minuter. Då räknar jag inte in de sista 25 minuterna i kön hem från Blackeberg till parkeringen i Älta. -

Ulf Ek är taxichaufför.

Nytt på Clartébloggen

Petrograd 18 juni 1917

St Petersburg, 18 juni 1917

Benny Andersson - 17 juni 2017

Söndagen den 18 juni för jämt hundra år sedan började som en klar och blåsig morgon i Petrograd, som staden hade döpts om till vid världskrigets utbrott. Redan i gryningen hade arbetarna samlats på Viborgsidan. Nu strömmade de över broarna mot Nevsky Prospekt, där de strålade samman med matroser...

Läs mer...

Svar till: "Vänstern och arbetarklassen - allians eller fiendskap?"

Olle Josephson - 7 juni 2017

Bengt Håkanssons plädering för en restriktiv invandringspolitik ger ju inte uttryck för Clartés linje i dessa frågor – tvärtom. Däremot ger det uttryck för en säkert uppriktig oro för att arbetarklassens positioner ska försvagas ytterligare. Den förtjänar därför ett ordentligt bemötande. Med all...

Läs mer...

Vänstern och arbetarklassen - allians eller fiendskap?

Bengt Håkansson - 5 juni 2017

Hur ska vi ta ställning politiskt? Vad är rätt och vad är fel för oss som anser oss vara socialister? Vilka vägar leder framåt och vilka är återvändsgränder? Finns det alls något att hålla sig till eller är det upp till vara och en att göra goda gärningar och hoppas på att den ackumulerade...

Läs mer...

Läs Clarté på nätet! Nr 4/16 Arbetarna - klassen med nio liv

Bildtext

Planeten pallar inte mer

Åke Kilander - 29 december 2016

År 2016 var det varmaste året i modern tid, och forskare rapporterar om ett istäcke kring Arktis...

Läs mer...

Litteraturlista och kommentarer - Clarté nr 4/2016

Åke Kilander - 19 januari 2017

Litteraturlista och kommentarer till artiklarna Planeten pallar inte mer och Klokt tänkt om miljön i...

Läs mer...

Bildtext

Klass med nio liv (intervju)

Beverly J Silver - 29 december 2016

Fackligt folk i USA på 1920-talet hade inte många skäl för optimism. Medlemstalen hade rasat, och...

Läs mer...