Marknadslösningar passar infrastruktur och andra handfasta branscher men inte "mjuka" verksamheter som vård och skola. Så lyder ett vanligt men förrädiskt argument.

Det tar bara hänsyn till vad som produceras, inte till villkoren för de anställda. Det bygger också på okunskap om konkurrensutsättningens följder inom till exempel järnvägen.

Hjulet och rälen hänger ihop. Det fick personalen hos Statens Järnvägar lära sig förr. Tågtrafiken och spåren är ett enhetligt tekniskt system som kräver samordning och planering.

Men 1988 bestämde politikerna att hjulet och rälen skulle skiljas åt. Ansvaret för trafiken lades på ett håll, skötseln av banorna på ett annat. Den spårbundna trafiken i landet skulle öppnas för konkurrens.

Operationen lanserades som en utveckling bort från ineffektiv byråkrati. Marknaden skulle föra oss in i framtiden.

I själva verket återvände Sverige som första land i Europa till 1800-talets modell för järnvägen: ett marknadskaos där enskilda företags jäkt efter snabb avkastning förstör samordning och planering och hämmar tågtrafikens utveckling.

8401_01.jpgBild: Mikael Nyberg

Det är den främsta förklaringen till de prövningar tågresenärerna i Sverige utsätts för idag. Och till förslumningen av arbetsvillkoren inom den spårbundna trafiken.

Hur gick det med byråkratin? Den växte. Från 2002 till 2009 ökade de "indirekta kostnaderna" för drift och underhåll med 135 procent, mer än en fördubbling. Fler och fler sitter på kontoren och räknar på kontrakt, tvistar med entreprenörer om debiteringar och försöker få ordning på trafik och spårarbete i ett gytter av operatörer. Färre och färre är ute i spåren och gör det som måste göras för att tågen ska gå i tid med god säkerhet och komfort för resenärerna.

Järnvägen behöver på nytt "enhetliggöras", som det hette vid förra sekelskiftet. Den kräver planhushållning i någon form. Det är en nödvändig - men inte tillräcklig - förutsättning för bra tågtrafik.

En funktionell planering kan tjäna olika intressen och vara mer eller mindre väl genomtänkt. De anställda inom järnvägen var länge underkastade en militär befälsordning, och politikerna och de högre cheferna strävade efter att hämma tågtrafiken till förmån för bilar, lastbilar och bussar.

Vi har gått från planmässig nedläggning av järnvägar till marknadsmässigt sönderfall. Nu behöver vi en planmässig utveckling av den spårbundna trafiken. Liksom av vården, skolan och andra nyttigheter.

Det handlar inte bara om privatiserade offentliga tjänster. Motsättningen mellan samhällelig produktion och privat tillägnelse blir i den sena kapitalismen alltmer påtaglig. Den tränger fram i arbetslöshetstalen, den dånar i halterna av koldioxid i atmosfären. Det är dags att lämna den systematiska dumheten.

Nytt på Clartébloggen

Petrograd 18 juni 1917

St Petersburg, 18 juni 1917

Benny Andersson - 17 juni 2017

Söndagen den 18 juni för jämt hundra år sedan började som en klar och blåsig morgon i Petrograd, som staden hade döpts om till vid världskrigets utbrott. Redan i gryningen hade arbetarna samlats på Viborgsidan. Nu strömmade de över broarna mot Nevsky Prospekt, där de strålade samman med matroser...

Läs mer...

Svar till: "Vänstern och arbetarklassen - allians eller fiendskap?"

Olle Josephson - 7 juni 2017

Bengt Håkanssons plädering för en restriktiv invandringspolitik ger ju inte uttryck för Clartés linje i dessa frågor – tvärtom. Däremot ger det uttryck för en säkert uppriktig oro för att arbetarklassens positioner ska försvagas ytterligare. Den förtjänar därför ett ordentligt bemötande. Med all...

Läs mer...

Vänstern och arbetarklassen - allians eller fiendskap?

Bengt Håkansson - 5 juni 2017

Hur ska vi ta ställning politiskt? Vad är rätt och vad är fel för oss som anser oss vara socialister? Vilka vägar leder framåt och vilka är återvändsgränder? Finns det alls något att hålla sig till eller är det upp till vara och en att göra goda gärningar och hoppas på att den ackumulerade...

Läs mer...

Läs Clarté på nätet! Nr 4/16 Arbetarna - klassen med nio liv

Bildtext

Recensioner

Redaktionen - 29 december 2016

Eyvind

Läs mer...

Bildtext

Nationalstaten död? Men den rör ju på sig!

Daniel Hedlund - 29 december 2016

Det sägs att nationalstaten är överspelad och att kapitalisterna har blivit globalister. Tvärtom,...

Läs mer...

Litteraturlista och kommentarer - Clarté nr 4/2016

Åke Kilander - 19 januari 2017

Litteraturlista och kommentarer till artiklarna Planeten pallar inte mer och Klokt tänkt om miljön i...

Läs mer...