Beställ nya numret av Clarté!

 
 

Glöm inte att ha ljudet på i din webbläsare.

 

Varning - kan innehålla spoiler-information. USA. Regi av Morten Tyldum.

Passengers utspelar sig i en framtid (årtal oklart) där mänskligheten – eller snarare rymdkoloniföretaget Homestead – koloniserar universum. Det är möjligt att köpa (dyra) enkelbiljetter till ett nytt liv på obefolkade planeter tiotals ljusår bort. Det handlar om enkelbiljetter därför att resorna tar över hundra år. Det betyder att kvarvarande familj, vänner och bekanta hemma på jorden kommer att vara döda när man kommer fram. Besättning och passagerare ligger dock i dvala i tuber under färden, fram tills precis före det att ankomsten närmar sig. Skeppet Avalon har ca 5000 kolonisatörer ombord och ca 200 i besättning. Avalon ska resa till planeten Homestead II, som ligger 120 års resa bort från jorden.

På Avalon vaknar Jim Preston (Chris Pratt) upp ur sin dvala. Det visar sig att skeppets dataprogram har väckt honom för tidigt (mänskligheten verkar inte ha sluppit undan vare sig problem med programvara eller irriterande kundtjänst). Det har bara gått 30 år av 120. Det är alltså 90 års restid kvar. Alla andra resenärer och besättningen sover. Efter ett års ensamhet håller Jim på att bli galen och funderar på om han ska väcka en medpassagerare. Denna person kommer dock inte kunna somna om igen, utan kommer att få tillbringa resten av sitt liv med Jim. Det finns alltså både existentiella och moraliska dilemman här. Till sist beslutar sig Jim för att väcka författaren Aurora Lane (Jennifer Lawrence), vars videopresentation han kollat på flera gånger och vars samtliga alster han läst. Egentligen är denna framställning om ensamhet, svek, hemligheter och kärlek något som de flesta kan relatera till från andra klassiska berättelser och inte det som är specifik intressant med Passengers. Det mest fascinerande är kontexten.

Jag har bara sett Passengers en gång men vid något tillfälle sägs det exempelvis att skeppet färdas i antingen 5% eller 50% av ljusets hastighet (hörde inte riktigt). Oavsett vilken av de två siffrorna det var så skulle det också innebära att teknologin är mer avancerad än något som vi är i närheten av idag. Ljusets hastighet är ca 300 000 kilometer i sekunden. Tekniken vi har nu kan få en bemannad farkost att färdas i rymden i en fart av ca 30 000 kilometer – i timmen. Det är alltså inte ens en promille av ljusets hastighet. Som nämndes ovan är det oklart vilket år som det är tänkt att filmen ska utspelas, men med tanke på teknologin borde det handla om flera hundra år in i framtiden, om inte hela tusen år.

Därmed blir annan information som vi får om jorden i Passengers tänkvärd. Det finns ingen information om andra avancerade livsformer i universum men det ska fortfarande finnas krig (mellan människor, kanske länder, får man förmoda). Jorden är överbefolkad och det är dyrt att leva där (har bostadsrättspriserna fortsatt skjuta i höjden?). Homestead-företaget tjänade flera triljoner på sin första koloni-planet. Det är ”bara en film” men några saker ska klargöras:

  1. Att vi inte kommit längre än vi har med rymdteknik (som att ingen människa lämnat jordens omloppsbana sedan december 1972) beror på underfinansiering av rymdprogram och att dynamiken mellan kapitalism och formell politik prioriterat annan typ av teknologi (som militär utrustning). Endast socialismen kan prioritera vetenskap och allmänna mänskliga intressen på ett sådant sätt att vi kan få en utveckling av rymdfärder av värde.
  2. Att privata företag skulle leda rymdkolonisering är osannolikt. Det kräver stora investeringar och ett kapitalistiskt system kräver hela tiden allt snabbare avkastning på investeringar. Ett osäkert projekt - som dessutom kan ta hundratals år att gå i lås - är inget ens världens största koncerner skulle fundera på.
  3. Oavsett tekniska framsteg skulle världen inte finnas kvar om typ tusen år om inte ett annat system ersätter kapitalismen. Detta är för att kapitalismen inte bara är ekonomiskt parasitärt och därmed ohållbart system, utan för att det dessutom är ekologiskt ohållbart.

Det existentiella och moraliska hjärtat i filmen är hur som helst medryckande (skådespelarna gör bra ifrån sig), även om det kan tyckas vara bisarrt att ”sno” någons liv genom att väcka hen och tvinga denna person att vara ensam med dig resten av sitt liv. Det finns säkert någon som kommer att se det som att Jim väcker Aurora för att få total kontroll över henne (i egenskap av en konventionellt våldsam man-kvinna-relation). Det ligger något i den analysen såklart. Å andra sidan, hade rollerna varit omvända, så att Aurora hade väckt Jim istället, så hade hon kunnat positioneras som en emotionsdriven och irrationell kvinna, vilket också är mossig stereotyp. Det hade såklart funnits andra alternativ, men biljettförsäljningen kräver en kärlekshistoria de flesta kan relatera till, kan man tänka. Som med annan fantasy och sci-fi är det därtill beklagligt att mänsklig dejting-praktiker och relationer inte verkar ha utvecklats så mycket i en avlägsen framtid heller, men precis som med kapitalismen är det svårt att tänka sig en helt annan typ av samhälle innan man är där.

Det är dock uppfriskande att få se en sci-fi producerad i USA där det inte finns några rymdvarelser som - trots sin långt utvecklade vetenskap och förmåga att resa mellan galaxer - har en osläckbar törst efter just människoblod och ödeläggelse av nordamerikanska storstäder.

Kommentarer kan inte längre lämnas till denna artikel.

Nytt på Clartébloggen

Birgit Ståhl-Nyberg: Happy Boys (1974)

Borgerlig konstkritik

Mikael Nyberg - 20 april 2018

Min mor, Birgit Ståhl-Nyberg, var van att från den borgerliga kanten få nedlåtande recensioner av sina bilder. ”... det här är fråga om en konstnärlig begåvning som snörd i politisk korsett ännu inte fått komma till sin rätt", skrev Eugen Wretholm i Vecko-Revyn 1974. Camilla Hammarström skriver i...

Läs mer...

Danmark och integrationen

Olle Josephson - 4 april 2018

Med jämna mellanrum nås vi av häpnadsväckande rapporter om dansk flyktingpolitik. Nu föreslås att inga kvotflyktingar över huvud taget ska tas emot, och att asyl bara ska kunna sökas från ett annat land. Särskilda lagar ska tillämpas i områden där det bor många utrikes födda. Alla internationella...

Läs mer...

Nya Tider?

Henrik Persson - 3 april 2018

I en artikel av Margareta Zetterström som publicerats här på Clartébloggen har en del av diskussionen i kommentarerna handlat om synen på tidningen Nya Tider. Här publiceras en kritisk kommentar till den karakteristik av Nya Tider som Frank Nilsson framfört i denna diskussion. SVT har gjort en...

Läs mer...

Läs Clarté på nätet! Nr 4/17 Nu spricker bostadsbubblan

Bildtext

Mörka moln över bostäder och spekulationer

Per Björklund - 31 mars 2018

Oron för en ny krasch tilltar på bostadsmarknaden. Priserna har börjat falla, och skuldtyngda...

Läs mer...

Bildtext

Profitörerna tar sig igenom vinsttaken

Linn Herning - 31 mars 2018

Vinstuttagen i skolan ska begränsas lovar Socialdemokraterna och Vänsterpartiet. I Norge gick...

Läs mer...

Bildtext

Låt inte evidensjakten avgöra allt

Johan Wickström - 31 mars 2018

Kampen mot alternativa fakta och fejknyheter är politiskt viktig. Men en tendens kan dölja en...

Läs mer...