Uttrycket ”politics makes strange bedfellows” betyder ungefär att det i det politiska livet ofta uppstår märkliga allianser. I kampen mot den tyska ockupationen av Danmark under andra världskriget kunde exempelvis konservativa nationalister och kommunister, som vanligtvis var motståndare, göra gemensam sak. Det var naturligtvis bra. Den nazityska ockupationen var den överlägset viktigaste politiska frågan i Danmark på den tiden, och därför var det i kampen mot den rätt att bortse från sådant som annars skiljde kommunister och konservativa åt. Men att det ibland är rätt att tona ned vissa politiska motsättningar innebär inte att man kan hoppa i säng med vem som helst.

Jan Myrdal har nyligen skaffat sig nya politiska sängkamrater. Han har nämligen accepterat en inbjudan att skriva i Nya Tider. Själv beskriver han publikationen som ”mer balanserad” än Dagens Nyheter och framhåller att den ”ger viktiga upplysningar som inte ofta förekommer i gängse media”. En mer rättvisande karaktäristik är dock att Nya Tider är fast förankrad i en nazistisk tradition. Enligt tidskriften Expo består Myrdals nya sängkamrater bland annat av följande gäng (se http://expo.se/2016/det-har-ar-nya-tider_7147.html): Nya Tiders chefredaktör Vávra Suk har varit medlem i det nazistiska partiet Nationaldemokraterna. En annan medarbetare, Sanna Hill, har publicerat sig på nazistiska Svenska motståndsrörelsens sajt. Ytterligare en medarbetare i Nya Tider är Gunnel Wahlström, som – fortfarande enligt Expo – är ”känd för sitt brinnande försvar av judehataren och förintelseförnekaren Ahmed Rami”. Även förintelseförnekaren Jüri Lina har publicerats i Nya Tider. Dessutom har tidningens redaktörer flera gånger medverkat vid möten anordnade av nazistiska Svenska motståndsrörelsen.

Mot bakgrund av detta kan det vara värt att påpeka var uttrycket ”politics makes strange bedfellows” har sitt ursprung, nämligen i en replik i Shakespeares Stormen (akt II, scen 2) som fälls av en skeppsbruten man som vaknar upp på en strand intill ett monster: ”Misery acquaints a man with strange bedfellows” (i Hagbergs översättning: ”Olyckan skaffar en ofta kuriosa sängkamrater”).

Under andra världskriget fanns det i Danmark gott om konservativa nationalister som tyckte att kommunisterna var just monstruösa, och därför vägrade samarbeta med dem i motståndskampen mot de nazistiska ockupanterna. Och det fanns också sådana som applåderade att nazisterna skickade danska kommunister till koncentrationslägren. De blev alltså sängkamrater med ockupanterna, med de verkliga monstren.

Även Myrdal ligger med monster. Kanske gör han det för att han tror att nazisterna kan utgöra allierade i kampen mot imperialismen. I den riktningen pekar bland annat det faktum att Nya Tider föreslagit honom att skriva om vänsterns föregivna ”glidning från att vara mot USA, Nato och nykoloniala krig till att stödja dessa”. De ”viktiga upplysningar” som han påstår sig ha hittat i Nya Tider handlar också om imperialism (närmare bestämt om att IS skulle finansieras av USA). Dessutom försvarar han i Aftonbladet sin medverkan i Nya Tider genom att hävda att den inte skulle vara ”i tjänst hos någon hotande imperialismmakt” (se http://www.aftonbladet.se/kultur/article23779541.ab).

Medan det är fullt möjligt att använda nazister som allierade i kampen mot kommunismen är det emellertid omöjligt att alliera sig med dem i kampen mot imperialismen. För det första kommer den vänster som gör gemensam sak med nazisterna – med all rätt! – att förlora allt förtroende från den majoritet av befolkningen som motsätter sig nazisternas hets och våld mot etniska, religiösa och sexuella minoriteter, politiska motståndare, kvinnor, intellektuella etc. (och förr eller senare kommer denna hets och detta våld att riktas även mot den vänster som hoppat i säng med nazisterna). För det andra kommer nazisterna aldrig att bekämpa den kapitalism som utgör imperialismens bas.

Myrdal var länge medlem i Svenska Clartéförbundet. Han är det inte längre. Det är vi glada för.

Svenska Clartéförbundets styrelse
gm Magnus Nilsson

 

Kommentarer   

+1 #17 Kjell Eriksson 2016-10-29 12:11
Är jag medlem? Om inte, vill jag bli. Ett alldeles utmärkt beslut av Clarté. Att sådana som Sixten A vill lämna, stärker min övertygelse, han som förklarat att han stödjer Le Pen och kan tänka sig att rösta på SD.
Citera
0 #16 Magnus 2016-10-29 10:49
Citerar Mike Powers:
Angående svar till Hans Isaksson
Ja, samma artiga respons fick jag när jag försökte att gå ut ur svenska kyrkan i min ungdoms upphetsning mot kollektiv anslutning på tidigt 70-tal. Jag var ju döpt katolik och där kunde man inte gå ut, bara uteslutas. Inga snabba beslut eller fördömande alltså tills man är i stånd att resonera utan känslor!
Jag läser inte Nya Tider, en lite blaska som inte har mer än 3000 prenumeranter (fler än FIB/K , tyvärr, kanske pga miljonerna de andra partierna ger den i presstöd) . Nyberg ger en rättvis bild av de dunkla krafter som inbäddas i tidningen med sin invandrarfientlighet, antisemitism och allsköns konspirationsteorier. Men alla dess läsare är inte nazister eller SD-are. Vi når inte folk genom att skälla med slagord, frysa ut och vägra ta debatt. SD bara växer. Det är även DNs strategi - Myrdal ska bort ur diskussionerna, punkt slut. Men visst kan vi diskutera i sansad ton, vi är ju vana med olika uppfattningar. Och att har mer än en ståndpunkt samtidigt. Det var inget problem att försvara Faurissons yttrandefrihet och samtidigt demonstrera mot honom tillsammans med förintelsens offer för sanningen om nazismens brott.
Men vad händer med diskussionen om tryckfriheten och censuren på bokmässan? Myrdal, vår tids Voltaire, är inte rädd för den diskussionen. Redan på FIB stämman togs debatten upp om progressiva anti-NATO folk skulle kunna samarbeta med försvarsfientliga vänster krafter och anti-ryska högerkrafter. Anti-krigsröresen i USA försvagades bl a just därför att vänster och höger krafter mot interventioner inte kunde samarbeta i sakfrågan. Proletärens ledare denna vecka, oavsett vad man tycker, är i alla fall ett försök att kommer åt principiella meningsskiljaktigheter. Men det är en diskussion som alla progressiva bör kunna ta utan invektiv och splittring.

Men, om NT är en mycket liten tidning, varför skulle det då vara så viktigt att vinna dess läsare? Och ska man bilda front med dem oavsett om de eventuellt hatar invandrare, romer, judar, homosexuella, muslimer, marxister etc.? Enligt min uppfattning är NT en mycket radikal högertidning. Den ges ut av folk med starka kopplingar till nazismen, varav några rent av uteslutits ur SD. Deras läsare är knappast samma grupp som "SDs väljare"...
Citera
+2 #15 Mike Powers 2016-10-28 13:56
Angående svar till Hans Isaksson
Ja, samma artiga respons fick jag när jag försökte att gå ut ur svenska kyrkan i min ungdoms upphetsning mot kollektiv anslutning på tidigt 70-tal. Jag var ju döpt katolik och där kunde man inte gå ut, bara uteslutas. Inga snabba beslut eller fördömande alltså tills man är i stånd att resonera utan känslor!
Jag läser inte Nya Tider, en lite blaska som inte har mer än 3000 prenumeranter (fler än FIB/K , tyvärr, kanske pga miljonerna de andra partierna ger den i presstöd) . Nyberg ger en rättvis bild av de dunkla krafter som inbäddas i tidningen med sin invandrarfientlighet, antisemitism och allsköns konspirationsteorier. Men alla dess läsare är inte nazister eller SD-are. Vi når inte folk genom att skälla med slagord, frysa ut och vägra ta debatt. SD bara växer. Det är även DNs strategi - Myrdal ska bort ur diskussionerna, punkt slut. Men visst kan vi diskutera i sansad ton, vi är ju vana med olika uppfattningar. Och att har mer än en ståndpunkt samtidigt. Det var inget problem att försvara Faurissons yttrandefrihet och samtidigt demonstrera mot honom tillsammans med förintelsens offer för sanningen om nazismens brott.
Men vad händer med diskussionen om tryckfriheten och censuren på bokmässan? Myrdal, vår tids Voltaire, är inte rädd för den diskussionen. Redan på FIB stämman togs debatten upp om progressiva anti-NATO folk skulle kunna samarbeta med försvarsfientliga vänster krafter och anti-ryska högerkrafter. Anti-krigsröresen i USA försvagades bl a just därför att vänster och höger krafter mot interventioner inte kunde samarbeta i sakfrågan. Proletärens ledare denna vecka, oavsett vad man tycker, är i alla fall ett försök att kommer åt principiella meningsskiljaktigheter. Men det är en diskussion som alla progressiva bör kunna ta utan invektiv och splittring.
Citera
+1 #14 Magnus 2016-10-27 09:54
Citerar Dan:
Så här har vi en intellektuell bjässe som blir refuserad i Expressen och Aftonbladet under samma år som Sverige "firar" Tryckfrihetsförordningen 250 år - refuserad i en fråga som just rör grunden för TF. Så vad gör en sådan bjässe (om han vill göra skäl för detta namn som jag tilldelar honom)? Givetvis accepterar han att bli publicerad i den tidning som kontroversen berör. Stöder han därmed Nya Tider? Lika mycket som han stöder Bonnier eller Schibsted i det fall dessa hade tagit in hans bidrag, dvs. inte alls. Däremot blir publiceringen i NT en käftsmäll mot de som refuserade hans artikel, nämligen de så kallade liberalerna som äger rätten att refusera och censurera och därmed sätta debattens dagordning.

Nu är förstås bjässen inte osmart. Han vet att publiceringen gör att han återtar dagordningen.

Clarte nämner inte detta tryckfrihetens sammanhang, då blogginlägget är fernissa och således passande i dagens postmoderna hegemoni där markeringar och utfall är viktigare än analys, i detta fall kring varför artikeln refuserades och vad det var för innehåll i artikeln som inte kunde få publiceras hos kvällstidningarna. Detta tar dock andra inom bloggosfären fasta på, vilket en enkel Google-sökning visar.

Detta har inte med tryckfrihet att göra. Tryckfriheten skyddar nämligen inte mot refusering i den borgerliga pressen. Att göra frågan till en tryckfrihetsfråga är därför att blanda bort korten. Att legitimera den bruna pressen genom att medverka där, eller att söka allians med de bruna i kampen mot imperialismen är livsfarligt. Kanske är det för att Myrdal håller på med sådant som han har svårt att få in sina texter i andra fora än de brunas?
Citera
+1 #13 Dan 2016-10-27 02:08
Så här har vi en intellektuell bjässe som blir refuserad i Expressen och Aftonbladet under samma år som Sverige "firar" Tryckfrihetsförordningen 250 år - refuserad i en fråga som just rör grunden för TF. Så vad gör en sådan bjässe (om han vill göra skäl för detta namn som jag tilldelar honom)? Givetvis accepterar han att bli publicerad i den tidning som kontroversen berör. Stöder han därmed Nya Tider? Lika mycket som han stöder Bonnier eller Schibsted i det fall dessa hade tagit in hans bidrag, dvs. inte alls. Däremot blir publiceringen i NT en käftsmäll mot de som refuserade hans artikel, nämligen de så kallade liberalerna som äger rätten att refusera och censurera och därmed sätta debattens dagordning.

Nu är förstås bjässen inte osmart. Han vet att publiceringen gör att han återtar dagordningen.

Clarte nämner inte detta tryckfrihetens sammanhang, då blogginlägget är fernissa och således passande i dagens postmoderna hegemoni där markeringar och utfall är viktigare än analys, i detta fall kring varför artikeln refuserades och vad det var för innehåll i artikeln som inte kunde få publiceras hos kvällstidningarna. Detta tar dock andra inom bloggosfären fasta på, vilket en enkel Google-sökning visar.
Citera
+2 #12 Magnus 2016-10-26 13:33
Citerar Margareta Zetterströ:
Glädjande uttalande från Svenska Clartéförbundets styrelse! Jag överväger faktiskt att bli medlem.

Hjärtligt välkommen.
Citera
0 #11 Daniel U 2016-10-26 11:29
Jag håller med om att detta var ett bottennapp. Blir inte särskilt sugen på att köpa Clarté längre.
Citera
+7 #10 Margareta Zetterströ 2016-10-26 08:51
Glädjande uttalande från Svenska Clartéförbundets styrelse! Jag överväger faktiskt att bli medlem.
Citera
+7 #9 Ulf Åman 2016-10-26 07:20
Vad vi behöver just nu är inte att ytterligare hjälpa fascismen in i vardagsrummet hos varje svensk.
Att hålla rågången mot deras press borde vara varje vänstermänniskas första prioritet alldeles oavsett vad de stora svenska mediahusen skriver i sina tidningar.
Det är ej heller så att deras stöd i kampen mot imperialismen skulle innebära en direkt seger för oss och jag väntar hellre än går sida vid sida med förvridenheten hos fascismen
Citera
+13 #8 Hans Isaksson 2016-10-25 23:07
Citerar Sixten Andréasson:
Måttet är rågat. Går ur Clarté.

På förekommen anledning vill vi erinra om att man för att lämna Clarté först måste vara medlem. I den mån någon som önskar lämna organisationen och således hävdar att hen är medlem måste vi rimligtvis i de fall då vederbörande inte på minst ett år betalt sin medlemsavgift retroaktivt inkräva resterande, uteblivna årsavgifter.
Citera

Nytt på Clartébloggen

GP vill att borgarnas sympatisörer skall återvända från SD - enbart

Fred Torssander - 26 september 2017

Teodorescu på Göteborgsposten verkar uppfatta problemet för den borgerliga parlamentarismen idag. Hon skriver att ”Om det parlamentariska läget känns hopplöst nu är det inget mot vad det kan komma att bli om alltfler väljare upplever att makthavarna föraktar dem och vänder dem ryggen. (GP 23/9...

Läs mer...

Alexandra Kollontaj (t v), en av revolutionens ledare och folkkommissarie för sociala frågor.

Ryska revolutionen 100 år

Martin Fahlgren - 24 augusti 2017

I år är det 100 år sedan den ryska revolutionen ägde rum, en händelse som skakade om hela världen och som fick djupgående återverkningar på 1900-talets historia. Den inledde en epok av omvälvningar som ryckte loss en stor av mänskligheten ur kapitalismens grepp: Östeuropa (efter 2:a världskriget), Kina,...

Läs mer...

Läs Clarté på nätet! Nr 4/16 Arbetarna - klassen med nio liv

Bildtext

Planeten pallar inte mer

Åke Kilander - 29 december 2016

År 2016 var det varmaste året i modern tid, och forskare rapporterar om ett istäcke kring Arktis...

Läs mer...

Bildtext

Krönika

Margareta Zetterström - 29 december 2016

Jan Myrdal har fått kritik för sin medverkan i Nya Tider. Han försvarar sig med att tidningen inte är...

Läs mer...

Bildtext

Ledare - Reepalus linje 2

Mikael Nyberg - 29 december 2016

En bekant hamnade bredvid en höjdare från Wall Street vid en middag i New York. De kom in på de...

Läs mer...