Glöm inte att ha ljudet på i din webbläsare.

Beställ nya numret av Clarté!

 

Sedan den 11:e september 2001 har det stora hotet mot västvärlden varit islam. Eller nja, kanske inte men det tycks folk ha fått för sig i alla fall. Attackerna mot så kallade västerländska demokratier har i stort sett avlöst varandra och när våldet kommer närmare har detta förorsakat ett liv, ett tjiv och en alarmism som kanske om man försöker se saken lite nyktert kanske inte är helt motiverad.

Samtidigt är det kanske på sin plats att fundera ett varv på hur motreaktionen mot denna alarmism har sett ut. Det är kanske rimligt att ta ett steg tillbaka och ta en funderare vid det här laget. För det börjar bli löjligt kamrater. Den organiserade vänsterns motreaktion mot de reaktionära krigshetsarna har nämligen blivit att i namn av religionsfrihet försvara de andra reaktionära skitstövlarna, reaktionära religiösa krafter. Som marxist måste erkännas att jag tycker detta är minst lika besynnerligt som om den organiserade vänstern helt hade ställt sig på krigshetsarnas sida. Den organiserade vänstern försvarar dock dessa reaktionära krafter på ett ganska fiffigt sätt. Man förnekar att dessa reaktionära krafter alls existerar. Ett effektivt sätt att vända kvinnor och barn som utsätts för hedersrelaterat våld ryggen, inte sant? Och ett effektivt sätt att förenkla verklighetsbilden för sig själv så att man slipper den avancerade uppgiften att hålla två tankar ihuvudet samtidigt.

Som vanligt är det rasisterna som gått in och ställt till det för oss. Islamofobin är tyvärr utbredd i Sverige och många muslimer (eller för all del även människor som bara antas vara muslimer) far illa och behandlas illa i Sverige såväl av vardagsrasism som glåpord som av den institutionaliserade rasismen som gör det svårare för dem att exempelvis få arbete. "Mot detta måste vi agera", tänker naturligtvis vilken socialist som helst, det är den enda vettiga utgångspunkten. Tyvärr görs detta genom att helt förneka de problem som finns, inte på grund av att islam är islam utan på grund av att islam är en religion. De flesta av oss är eniga om att religioner ärkvinnoförtryckande och reaktionära pinoredskapsom förhindrar arbetarklassen att resa sig mot sina herrar, oavsett de sitter i en VD-stol på ett företag eller på ett moln i himmelen den blå.

Om vi är eniga om att religion är det opium för arbetarklassen som Marx kallade det så måste vi i rimlighetens namn även se islam på det sättet. Detta borde i sin tur innebära att vi fördömer och motarbetar de reaktionära utslagen av denna religion på samma sätt som vi hade gjort om detgällde kristendom eller judendom, eller för all del hinduism eller buddism. Men riktigt så tycks det inte se ut. För i den islamiska religionens namn förtrycks inga kvinnor, gifts det inte bort några barn eller sker något som helst tvång i religionensnamn, eller snarare, naturligtvis, i namn av religionen snarare. För en förtryckare och en förtryckt kan aldrig vara samma person.

Jag undrar verkligen vart den sekulära vänstern tog vägen, den som bekämpade reaktionära skitstövlar oavsett vilket motiv de hade för att vara just reaktionära skitstövlar. En sådan vänster behöver vi verkligen i Sverige. Inte minst för att organisera alla människor som nu kommer från den värsta formen av religionsförtryck för att söka asyl i Sverige. En vänster som oreserverat och utan taktiserande står upp mot reaktionära krafter.

Kommentarer

0 #3 Ola Inghe 2015-11-21 10:36
Är inte alls enig med dig, Jonas, i din svepande karaktärisering av all (organiserad?) religion. Och vad blir konsekvenserna av din analys vad gäller organiserade kristna vänstermänniskor (typ Sven Hector, Greta Hofsten och Vibeke Olsson)? Skulle de aldrig släppts in i organiserade vänstersammanhang? Eller bara bort få vara med mot att de höll sina religiösa övertygelser privat, på det att de inte skulle kunna störa den organiserade ateistiska propagandan?
0 #2 Bo Svensson 2015-11-20 21:33
karl Marx och Heinrich Heine skrev väl att "Religionen är folkets opium för att stå ut med förtryck." Något annorlunda än att det är ett opium för folket (som överklassen sprider?)
0 #1 Niklas Lindgren 2015-11-19 20:15
Är det verkligen i tider av misstänksamhet mot muslimer så modigt att våga stå upp mot de "reaktionära skitstövlarna"? Särskilt nu efter de senaste händelserna i Paris och den efterföljande hetsjakten på islamism i så väl Syrien som hemma i Europa. Sammankopplandet mellan religion och skit som händer är väl redan mer regel än undantag! Och värre lär det väl bli.

Är det verkligen religionskritik som ska bota symptomen på kapitalismens och imperialismens härjningar och splittrande effekter?

Kommentarer kan inte längre lämnas till denna artikel.

Nytt på Clartébloggen

Stridspittsmätning i Riksdagen

Hans Isaksson - 18 januari 2018

Vi lever i högerns skördetid. I gårdagens riksdagsdebatt fick vi se hur Stefan Löfvén återigen reste sig upp i sin fulla längd och dunkade sin näve i golvet. Vår statsminister var uppenbarligen provocerad av Jimmy Åkesson, som i sin tur känt sig provocerad av SD:s stagnerande och vikande...

Läs mer...

Anwar Shaikh

Anwar Shaikh - monopolkapitalismteorins främste kritiker

Benny Andersson - 16 januari 2018

Ulf Grönkvist skrev till webbredaktionen och efterlyste exaktare källor till de uppfattningar jag tillskriver ekonomen Anwar Shaikh i början av mitt blogginlägg om imperialismens teori och verklighet. De följer här. Eftersom Shaikh är en av vår tids viktigaste Marxinfluerade ekonomer och dessutom är...

Läs mer...

Reformister, revolutionärer och historiens dynamik. Svar till Benny Andersson

Peter Sundborg - 15 januari 2018

Denna artikel ingår i en diskussionsserie som inleddes i samband med utgivningen av Clarté 3 - 2017 Hundraåringen som försvann - Nya rön om ryska revolutionen. Här hittar du seriens övriga artiklar. Läget inför oktoberrevolutionen. Benny Andersson påstår, om jag fattat rätt, att bolsjevikernas...

Läs mer...

Läs Clarté på nätet! Nr 3/17 Hundraåringen som försvann

Bildtext

Finlands borgerlighet efter 1917

Anders Persson - 26 december 2017

Dags att hitta en ny beskyddare.

Läs mer...

Bildtext

Holmgång med syntes

Daniel Strand - 26 december 2017

För många som vuxit upp i Sverigedemokraternas Sverige har postkoloniala tänkare som Frantz Fanon,...

Läs mer...

Bildtext

Hundraåringen som försvann

Redaktionen - 26 december 2017

Den ryska revolutionen är den händelse som kanske mer än någon annan bestämde utvecklingen under...

Läs mer...