Regi: Olivier Assayas.

Den franske regissören Assayas har inspirerad av sina egna minnen försökt fånga tiden efter majrevolten 68, mer bestämt med start våren 1971. Filmen utspelar sig i en grönskande förort till Paris.

I centrum står ett gäng gymnasiungdomar, där huvudpersonen är esteten Gilles (Clement Metayer), även om man också får följa andra ungdomar såsom den radikala Christine (Lola Créton) och politiskt velige Alain (Felix Armand). Det finns en tro på en närstående kommande revolution. Personerna vi möter i filmen är medlemmar i olika små aktivistgrupper med rötter i främst trotskism och anarkism, men även maoism. Filmen har en naturalistisk ansats med betydande inslag av fria (blott heteronormativa) relationer och sex, droger och rock'n'roll. Ungdomarna skriver artiklar, delar ut flygblad, säljer tidningar och sprayar graffitti med politiska budskap på skolans väggar. Det skickas även ett par molotov-coctails mot ordningsvakter. Trots att deras aktioner och konsekvenserna av deras handlingar eskalerar så kan man ändå skönja att svallvågorna av majrevolten börjar ebba ut. Även om Gilles med hjärtat stödjer alla revolutionära slagord, vill krossa borgerligheten och göra experimentell konst så börjar han långsamt glida in i traditionella mönster som konsthögkola och kommersiella filmprojekt. Hans vänner slits med liknande existentiella problem. Förr eller senare kommer de alla förmodligen att ha vanliga skrivbordsjobb; ungdomarna verkar inte själva vara sprugna från den arbetarklass de vill frigöra. Trots att man känner av pulsen i tidsandan och att det politiska engagemanget väcker intresse så kommer det dock aldrig något förlösande ögonblick där filmens alla delar får en röd tråd. Kanske är det hela tanken, eftersom ungdomen är kaosartad och impulsiv? Ingen skugga ska dock falla över skådespelarensemblen som gör en stark prestation. Det som dröjer sig kvar är reflektion över spänningen mellan det individuella självförverkligandet och det gemensamma drömmandet, ett potentiellt dilemma som kanske är än mer angeläget idag än det var 1971.

Lägg till kommentar


Säkerhetskod
Uppdatera

Nytt på Clartébloggen

Petrograd 18 juni 1917

St Petersburg, 18 juni 1917

Benny Andersson - 17 juni 2017

Söndagen den 18 juni för jämt hundra år sedan började som en klar och blåsig morgon i Petrograd, som staden hade döpts om till vid världskrigets utbrott. Redan i gryningen hade arbetarna samlats på Viborgsidan. Nu strömmade de över broarna mot Nevsky Prospekt, där de strålade samman med matroser...

Läs mer...

Svar till: "Vänstern och arbetarklassen - allians eller fiendskap?"

Olle Josephson - 7 juni 2017

Bengt Håkanssons plädering för en restriktiv invandringspolitik ger ju inte uttryck för Clartés linje i dessa frågor – tvärtom. Däremot ger det uttryck för en säkert uppriktig oro för att arbetarklassens positioner ska försvagas ytterligare. Den förtjänar därför ett ordentligt bemötande. Med all...

Läs mer...

Vänstern och arbetarklassen - allians eller fiendskap?

Bengt Håkansson - 5 juni 2017

Hur ska vi ta ställning politiskt? Vad är rätt och vad är fel för oss som anser oss vara socialister? Vilka vägar leder framåt och vilka är återvändsgränder? Finns det alls något att hålla sig till eller är det upp till vara och en att göra goda gärningar och hoppas på att den ackumulerade...

Läs mer...

Läs Clarté på nätet! Nr 4/16 Arbetarna - klassen med nio liv

Bildtext

Timothy Snyder sprider myter

Daniel Lazare - 29 december 2016

Partisaner, judiska motståndsrörelser i och inte minst Sovjet drog lika mycket elände över...

Läs mer...

Litteraturlista och kommentarer - Clarté nr 4/2016

Åke Kilander - 19 januari 2017

Litteraturlista och kommentarer till artiklarna Planeten pallar inte mer och Klokt tänkt om miljön i...

Läs mer...

Bildtext

Så räddar vi svenska skolan

Mats Wingborg - 29 december 2016

Kunskaperna i matematik och läsfärdighet har förbättrats bland svenska 15-åringar på sistone. Men...

Läs mer...