Regi: Olivier Assayas.

Den franske regissören Assayas har inspirerad av sina egna minnen försökt fånga tiden efter majrevolten 68, mer bestämt med start våren 1971. Filmen utspelar sig i en grönskande förort till Paris.

I centrum står ett gäng gymnasiungdomar, där huvudpersonen är esteten Gilles (Clement Metayer), även om man också får följa andra ungdomar såsom den radikala Christine (Lola Créton) och politiskt velige Alain (Felix Armand). Det finns en tro på en närstående kommande revolution. Personerna vi möter i filmen är medlemmar i olika små aktivistgrupper med rötter i främst trotskism och anarkism, men även maoism. Filmen har en naturalistisk ansats med betydande inslag av fria (blott heteronormativa) relationer och sex, droger och rock'n'roll. Ungdomarna skriver artiklar, delar ut flygblad, säljer tidningar och sprayar graffitti med politiska budskap på skolans väggar. Det skickas även ett par molotov-coctails mot ordningsvakter. Trots att deras aktioner och konsekvenserna av deras handlingar eskalerar så kan man ändå skönja att svallvågorna av majrevolten börjar ebba ut. Även om Gilles med hjärtat stödjer alla revolutionära slagord, vill krossa borgerligheten och göra experimentell konst så börjar han långsamt glida in i traditionella mönster som konsthögkola och kommersiella filmprojekt. Hans vänner slits med liknande existentiella problem. Förr eller senare kommer de alla förmodligen att ha vanliga skrivbordsjobb; ungdomarna verkar inte själva vara sprugna från den arbetarklass de vill frigöra. Trots att man känner av pulsen i tidsandan och att det politiska engagemanget väcker intresse så kommer det dock aldrig något förlösande ögonblick där filmens alla delar får en röd tråd. Kanske är det hela tanken, eftersom ungdomen är kaosartad och impulsiv? Ingen skugga ska dock falla över skådespelarensemblen som gör en stark prestation. Det som dröjer sig kvar är reflektion över spänningen mellan det individuella självförverkligandet och det gemensamma drömmandet, ett potentiellt dilemma som kanske är än mer angeläget idag än det var 1971.

Lägg till kommentar


Säkerhetskod
Uppdatera

Nytt på Clartébloggen

Ska vi prata med nazister? (Recension)

Dan Israel - 15 november 2017

Ska vi prata med nazister? Så lyder titeln på den bok som Mikael Löfgren och Nätverkstan sammanställt med så gott som samtliga debattinlägg i den diskussion som uppstod efter att Bokmässan beslutat sig för att inte porta Nya Tider. Det är ett föredömligt initiativ, som på ett ytterst konkret sätt...

Läs mer...

De nya Sidenvägarna (Recension)

Hans Isaksson - 31 oktober 2017

Peter Frankopan är chef för Centrum för bysantinska studier vid Oxforduniversitetet. 2012 publicerade han boken ”The first crusade: The call from the east”. Nu är han aktuell med “Sidenvägarna” (The Silk Roads; Sv översättning Peter Handberg 2017; Bonniers; 687 sid). Ett av Jan Myrdals och Gun...

Läs mer...

Till minnet av Eva Ullstadius

Webbredaktionen - 31 oktober 2017

Det senaste numret av Clarté - Hundraåringen som försvann; Ett tema om den ryska revolutionen - är tillägnat Eva Ullstadius. Just denna utgåva av tidskriften har blivit mycket efterfrågad och uppskattad. Därför är det en extra stor glädje att numret är dedicerat till en person som starkt trott på och...

Läs mer...

Läs Clarté på nätet! Nr 2/17 Makten bakom orden

Bildtext

Robotar och alienation

Johan Alfonsson - 17 juli 2017

Skyll inte på tekniken - det är kapitalismen som spökar. På World Economic Forums årliga möte i...

Läs mer...

Bildtext

Unga märker orden

Henning Årman - 17 juli 2017

I Sydafrika demonstrerar studenterna för bättre studiemedel, mindre engelska och antikoloniala...

Läs mer...

Bildtext

Två texter

Cecilia Persson - 17 juli 2017

Proletär poesi i dialog med det akademiska Förhindrade åtgärder

Läs mer...