Islamiseringen är ett relativt nyttoch bevingat begrepp som allt mer börjar verka som ett vedertagetfaktum. Tidigare har framgångsrika konspirationsteorier somdolkstötslegenden kunnat avfärdas relativt enkelt då de fallit påsin egen orimlighet. Men idag är läget annorlunda.

När Sverigedemokraterna kom in iSveriges riksdag och även åren dessförinnan med sitt tal omislamiseringen av Sverige var det många som blåste i tutor påderas torgmöten, kastade sten på dem eller helt slängde sig medrasistbegreppet för att förklara varför deras politik skulle varaså dålig och dum. Men man hörde sällan talas om ettifrågasättande av idén om islamisering i sig själv. Islamiseringgår i korthet ut på att vi måste vakna och bli mer svenska innanvårt svenska samhälle invaderas av muslimer, som smyginvaderat vårtland sedan långt tillbaka vilket vi ser tecken på i samhället därden muslimska kulturen tagit över, hallalslaktat kött, kebab ochmoskéer.

Att jämföra islamiseringsteorinmed dolkstötslegenden är fullt görligt och fullt logiskt. Hitlermenade att alla tyska män stack till fronten under förstavärldskriget medan de judiska männen stannade hemma och tog makteni landet.

Likheten mellan dolkstötslegenden ochislamiseringsteorin är att båda går ut på att något ganskaomfattande skulle ske i smyg och i skym undan från resten avsamhället och därefter växa sig starkt och förgöra det samhällevi känner. Båda dessa konspirationsteorier inriktar sig också motreligioner och därmed har man en given målgrupp förkonspirationsteorins våldsamma efterspel, i dolkstötslegendens fallgaskamrarna och förintelsen.
   Däremot kanske det är farligt att iallt för stor utsträckning ge sig in på att motarbeta dessakonspirationsteoriers sunda skepsis mot religioner. Problematikenligger just i det att man inte motarbetar eller tar avstånd frånalla religioner vilka i praktiken fungerar avledande till detkapitalistiska rovdriftssamhällets fromma. Tar fokus från enlevnadssituation och lägger det istället på teologiska "tänkom-frågor".

Det är märkligt att diskussionenkring det absurda i Sverigedemokraternas islamiseringsteori sällankommer upp med tanke på hur oerhört påtaglig likheten är mellandenna och andra klassiska konspirationsteorier. Sverigedemokraternasinträde i riksdagen är bara ännu ett exempel på hur fascistoidakonspirationsteorier kan bli fullt legitima och nästintillvedertagna sanningar om man inte bromsar utvecklingen innan det ärför sent.

Jag tror heller inte att man fårbortse från hur denna konspirationsteori tjänarmonopolkapitalismens syften. Monopolkapitalet tjänar på en världdär vissa länder exploateras och andra är exploatörer. Så längevi kan hålla den där hotfulla exploaterade världen stången genomatt berätta hur farlig den är så kan vi självklart också göraprofit på arbete som utförs i dessa länder och som kan komma denvite mannen eller kvinnan i det exploaterande landet till gagn.

Lägg till kommentar


Säkerhetskod
Uppdatera

Nytt på Clartébloggen

Alexandra Kollontaj (t v), en av revolutionens ledare och folkkommissarie för sociala frågor.

Ryska revolutionen 100 år

Martin Fahlgren - 24 augusti 2017

I år är det 100 år sedan den ryska revolutionen ägde rum, en händelse som skakade om hela världen och som fick djupgående återverkningar på 1900-talets historia. Den inledde en epok av omvälvningar som ryckte loss en stor av mänskligheten ur kapitalismens grepp: Östeuropa (efter 2:a världskriget), Kina,...

Läs mer...

Antifascismen: En lidelsefull rörelse som aldrig lider

Alexandra Starud - 22 juli 2017

När vi talar från en position som antifascister talar vi inte sällan om dystopiska framtidsscenarion. Vi talar inte sällan om nazisternas våldsdåd och mord. Vi talar om fascismens framfart över europa och att trettiotalsretoriken kommit tillbaka. Därefter talar vi om strategier för att förhindra...

Läs mer...

Venezuela igen

Martin Fahlgren - 19 juli 2017

Utvecklingen i Venezuela är mycket kritisk. Det är därför viktigt att alla följa med i vad som håller på att ske: Hur arbetar reaktionen för att gripa makten, hur agerar "chavisterna" , hur beskrivs utvecklingen i vanliga massmedia? Hur det går för Venezuela kan spela stor roll för utvecklingen i...

Läs mer...

Läs Clarté på nätet! Nr 4/16 Arbetarna - klassen med nio liv

Bildtext

Klokt tänkt om miljön

Åke Kilander - 29 december 2016

Marxistisk analys behövs för att reda ut de ekologiska frågorna. Åke Kilander rekommenderar...

Läs mer...

Litteraturlista och kommentarer - Clarté nr 4/2016

Åke Kilander - 19 januari 2017

Litteraturlista och kommentarer till artiklarna Planeten pallar inte mer och Klokt tänkt om miljön i...

Läs mer...

Bildtext

Planeten pallar inte mer

Åke Kilander - 29 december 2016

År 2016 var det varmaste året i modern tid, och forskare rapporterar om ett istäcke kring Arktis...

Läs mer...