Glöm inte att ha ljudet på i din webbläsare.

Beställ nya numret av Clarté!

 

I förrgår kom nyheten attett amerikanskt navy seal-team har lokaliserat och mördat Usama bin Laden, AlQuidas ledare i hans gömställe i norra Istanbul i Pakistan. Många är glada,speciellt i USA och det kanske inte är helt märkligt med tanke på hur WorldTrade Center-attacken har påverkat det amerikanska samhället, och resten avvärlden. Kanske säger mordet på Usama bin Laden mer om den amerikanska synen pådemokrati än om något annat.

I amerikansk propagandaframställs stundtals arabvärlden som eftersatt på det intellektuella planet, somen mindre vetande världsdel. Intressant att notera är då den minst sagtprimitiva blodtörsten som frihetens land nu stolt visar upp för öppen ridå ochsom applåderas av en hel rad förment frihetssträvande liberala debattörer ivästvärlden. En minst lika intressant fråga att ställa sig som hur världen serut efter mordet på Usama bin Laden är hur fri liberalismen egentligen är närrätten till liv inte gäller alla.

Visserligen så försvinner,i och med Usama bin Ladens död en god finansiär för Talibanrörelsen och ensymbolisk frontfigur för Al Quida. Bin Ladens död kan tolkas på många sätt;dels kan man se det som en seger att bin Laden dödats, dels kan man se det somett stort misstag. En seger för USA som över huvud taget har haft denna dag somsitt främsta mål ända sedan den 11 september 2001, men ett misstag eftersom detfaktum att bin Laden mördades istället för tillfångatogs riskerar att ge honomen martyrstatus som kan ta oroväckande proportioner. Den religiösa fanatismenstår inte och faller inte med en enda man. Den tar nya former och hittar nyamål. Tanken behöver bara tänkas av en person för att kunna spridas till fler somsprider den vidare. Det är nyckeln till kommunikation och propaganda. Både pågott och ont.

Kommentarer kan inte längre lämnas till denna artikel.

Nytt på Clartébloggen

Anwar Shaikh

Anwar Shaikh - monopolkapitalismteorins främste kritiker

Benny Andersson - 16 januari 2018

Ulf Grönkvist skrev till webbredaktionen och efterlyste exaktare källor till de uppfattningar jag tillskriver ekonomen Anwar Shaikh i början av mitt blogginlägg om imperialismens teori och verklighet. De följer här. Eftersom Shaikh är en av vår tids viktigaste Marxinfluerade ekonomer och dessutom är...

Läs mer...

Reformister, revolutionärer och historiens dynamik. Svar till Benny Andersson

Peter Sundborg - 15 januari 2018

Denna artikel ingår i en diskussionsserie som inleddes i samband med utgivningen av Clarté 3 - 2017 Hundraåringen som försvann - Nya rön om ryska revolutionen. Här hittar du seriens övriga artiklar. Läget inför oktoberrevolutionen. Benny Andersson påstår, om jag fattat rätt, att bolsjevikernas...

Läs mer...

Imperialismen, teori och verklighet. Svar till Peter Sundborg del tre

Benny Andersson - 11 januari 2018

Denna artikel ingår i en diskussionsserie som inleddes i samband med utgivningen av Clarté 3 - 2017 Hundraåringen som försvannHundraåringen som försvann - Nya rön om ryska revolutionen. Här hittar du seriens övriga artiklar. I slutet av 1800-talet hade kapitalismen, enligt Lenin och många andra...

Läs mer...

Läs Clarté på nätet! Nr 3/17 Hundraåringen som försvann

Bildtext

Bolsjevikernas ryska tankerötter

Markku Kivinen - 26 december 2017

Bolsjevikerna såg sin revolution genom motsatspar: vetenskap-tro, proletariat-borgerskap,...

Läs mer...

Bildtext

Kärnvapenhotet

Daniel Cederqvist - 26 december 2017

Under sommaren fattade FN beslut om ett avtal om globalt kärnvapenförbud. Ett av de länder som...

Läs mer...