1:a maj innehöll i år intebara de sedvanliga demonstrationerna. 1:a maj är också dagen för TV4:s Humorgalan. En kavalkad av kändisarförsöker genom en mix av humor och träffsäkra dokumentära inslag frånexploaterade länder, inslag som skildrar misär och levnadsförhållanden iföreträdesvis afrikanska länder.

1:a maj innehöll i år intebara de sedvanliga demonstrationerna. 1:a maj är också dagen för TV4:s Humorgalan. En kavalkad av kändisarförsöker genom en mix av humor och träffsäkra dokumentära inslag frånexploaterade länder, inslag som skildrar misär och levnadsförhållanden iföreträdesvis afrikanska länder.

TV4:s humorgala är ettunikt tillfälle för människor att sms:a och ringa sig till ett bättre samvete. DavidHelenius har till och med varit i Kibera i Kenya för att visa hur Unicefsarbete går till och hur det ser ut. På det hela taget är upplägget för Humorgalan bra, intentionen också, det fårman inte tvivla på. Problemet ligger i upplägget med välgörenhet.

Välgörenhet är en fingest, det är fantastiskt hur en hundralapp var från ett förvånansvärt litetantal människor kan ge 1000 barn vätskeersättning som kan användas när barnendrabbas av uttorkning. Men just detta är också en sak som sticker i ögonen ochprovocerar. Glädjen att ge och hjälpa förunnas bara de som har ekonomisktutrymme att avvara dessa pengar. Välgörenhet är inte förunnat alla att delta i,i Sverige är välgörenhet en klassfråga.

Det andra som sticker iögonen är att vi genom att lyssna på, och lyda, David Helenius när han tittarin i kameran och ber oss skänka pengar till välgörande ändamål så gör vi i praktikeningen skillnad. -1+1 är fortfarande lika med noll. Vi måste inse att det kanskehelt enkelt handlar om att vi, tittare på och medverkande i Humorgalan, skor oss på att länder somKenya ser ut som de gör. På förhållandena i dessa länder bygger vårt svenskaoch västerländska välstånd. Välgörenhetsgalorna är i den större bilden likamärkliga som att slå någon och sedan erbjuda ett plåster. Dock är karikatyrenav Pluras kök var dock både träffandeoch rolig, den kan jag ta med mig oavsett sammanhanget.

Kommentarer kan inte längre lämnas till denna artikel.

Nytt på Clartébloggen

Lenins teori om imperialismen och prognoserna om framtiden. Svar till Peter Sundborg, del två

Benny Andersson - 10 december 2017

Jag fick min politiska skolning på 1970-talet, då myten om de ofelbara ”stora” låg tåg tung över vänsterns smågrupper. En myt som måste ha fått den balsamerade Lenin att vrida sig i sin sarkofag. Alla som besvärat sig med att sätta sig in i Lenins gärning, slås av hans osentimentala och jordnära...

Läs mer...

Rapport från Café Clarté: Om betydelsen av 1917 för 2000-talets socialister

Magnus Göransson - 8 december 2017

Shabane Barot talade på café Clarté i Stockholm i tisdags (5 december), om betydelsen av 1917 för 2000-talets socialister. Det är, i alla fall i Stockholm, framförallt 1968-vänsterns politiska organisationer av olika schatteringar som uppmärksammat 1917. Shabane, som kommer från den autonoma...

Läs mer...

Stoppa det orättvisa drevet mot Ebba Busch Thor

Dan Israel - 8 december 2017

Det pågår ett orättvist drev mot Ebba Busch Thor, i vilket kristdemokraternas partiledare framställs som en okunnig produkt av en Livets Ord-friskola. I själva verket försökte Busch Thor på ett diskret sätt avfärda de författare och böcker som inte bör ingå i en svensk kanon. Avsikten med en sådan är...

Läs mer...

Läs Clarté på nätet! Nr 2/17 Makten bakom orden

Bildtext

Två texter

Cecilia Persson - 17 juli 2017

Proletär poesi i dialog med det akademiska Förhindrade åtgärder

Läs mer...

Bildtext

Språk och frihet

Johan Althoff - 17 juli 2017

Publiceras som pdf av layoutmässiga skäl:

Läs mer...

Bildtext

Temaintroduktion - Makten bakom orden

Olle Josephson - 17 juli 2017

Språkstrider är förtäckta klasstrider - och inte alltid så förtäckta. Det framgår av de fem...

Läs mer...