Nu är det klart att Sverige ska få så kallade elitklasser från gymnasieskolan. Dessa elitklasser har som tanke att sålla fram de mest motiverade och kunniga eleverna för att spetsutbilda dem under gymnasiet och senare under universitetsstudier, de framtida ledarna, vetenskapsmännen och cheferna. Elitklasser är inte ett medvetet underfundigt begrepp, trots att tillgängliga studier visar att de som är självskrivna för att läsa i elitklasser också tillhör, är födda in i, elitklassen, överklassen i marxistisk terminologi. Problematiseringen kring införandet av dessa elitklasser har gjorts av många och består dels av argumentation kring psykisk hälsa och ohälsa samt stress, dels består den av den mer klassamhällesbaserade kritiken på vilka som kommer få tillgång till denna utbildning till stor del kommer att vara överklassens barn, eller åtminstone ungdomar med en bakgrund i ett hem med akademisk tradition, vilket visserligen inte behöver innebära ett överklasshem utan snarare kan beskrivas som bildad medelklass eller socialgrupp två, om man nu föredrar att tala om socialgrupper.
En studie från IFAU, Institutet för arbetsmarknadspolitiska undersökningar, vid namn Nitlott i barndomen bekräftar att elevers studieprestationer till stor del beror på klassbakgrund, alltså akademisk tradition i hemmet och klasstillhörighet. Men samtidigt måste man även som marxist inse att det faktiskt finns en annan aspekt också, marxismen tror på människan som samhällsvarelse och därmed också både på kollektivets och individens inneboende kraft att förändra. Detta måste ju även gälla i studier. På senare tid har man börjat benämna detta som "klassresor". Dessa klassresor är egentligen en omskrivning för att av egen kraft ta sig fram i samhället. Detta kan alla barn och unga göra om de jobbar tillräckligt hårt. Så frågan är; bör kritiken mot elitklasserna ligga i att de innebär en psykisk press på ungdomarna, på att det är ett system som redan från ganska tidig ålder ska sålla ut vilka som är predestinerade chefs- vetenskapsmanna- och ledarämnen eller på att det helt enkelt handlar om att alla inte får vara med och fightas på samma villkor och med samma förutsättningar?

Kommentarer

0 #4 Krav 2012-08-07 14:07
Man MÅSTE lära ut grundkunskapen, dvs. läs- och skrivkunskaper + matematik före man börjar med något annat. Utan det här faller hela huset samman. Det är här i grunden det fallerar i Sverige just nu. Man släpper förbi elever som inte hanterar grunden och kan därmed inte hantera resten. De svagaste ges inte hjälp och de svaga är många. Orsaken varför Finland klarar sig bättre än andra är inte den att man har många mycket bra elever. Orsaken är att man försöker lyfta de svagaste eleverna upp på en acceptabel kunskapsnivå så att de klarar resten av skolan. DÄR måste Sverige börja. "Elitskolor" behöver inte förbjudas, men de ska verkligen inte prioriteras för det kommer inte att lyfta på helheten alls.
0 #3 Bo Zackrisson 2011-04-08 02:37
Visst försvagas den svenska skolan. Zarembas artikelserie i DN ger en del förklaringar till detta i essäform. Den finska skolan kostar mindre än den svenska men "producerar" duktigare elever, vilket visas i den senaste Pisa-undersökningen. Mindre flum, ämneskunskaper i centrum, fokus på läsande, lärare med hög status, en sammanhållen grundskola, inga friskolor (än) är några ingredienser i det framgångsrika finska skolsystemet.
0 #2 Jonas Lundgren 2011-04-07 11:22
Citerar Dan Jerrestam:
Problemet med den svenska skolan idag är de svagares allt sämre prestationer i en skola som har fått allt mindre resurser och med minskad betoning på kunskapsrelaterade mål. Då är elitskolor att en felprioritering!

Jag håller med Dan helt och hållet. En skola som får minskade resurser och samtidigt beordras av regeringen att satsa mer resurser på att skapa en ännu skarpare sorteringsskola är helt ute och cyklar.
0 #1 Dan Jerrestam 2011-04-07 10:35
Problemet med den svenska skolan idag är de svagares allt sämre prestationer i en skola som har fått allt mindre resurser och med minskad betoning på kunskapsrelaterade mål. Då är elitskolor att en felprioritering!

Kommentarer kan inte längre lämnas till denna artikel.

Nytt på Clartébloggen

Lenins teori om imperialismen och prognoserna om framtiden. Svar till Peter Sundborg, del två

Benny Andersson - 10 december 2017

Jag fick min politiska skolning på 1970-talet, då myten om de ofelbara ”stora” låg tåg tung över vänsterns smågrupper. En myt som måste ha fått den balsamerade Lenin att vrida sig i sin sarkofag. Alla som besvärat sig med att sätta sig in i Lenins gärning, slås av hans osentimentala och jordnära...

Läs mer...

Rapport från Café Clarté: Om betydelsen av 1917 för 2000-talets socialister

Magnus Göransson - 8 december 2017

Shabane Barot talade på café Clarté i Stockholm i tisdags (5 december), om betydelsen av 1917 för 2000-talets socialister. Det är, i alla fall i Stockholm, framförallt 1968-vänsterns politiska organisationer av olika schatteringar som uppmärksammat 1917. Shabane, som kommer från den autonoma...

Läs mer...

Stoppa det orättvisa drevet mot Ebba Busch Thor

Dan Israel - 8 december 2017

Det pågår ett orättvist drev mot Ebba Busch Thor, i vilket kristdemokraternas partiledare framställs som en okunnig produkt av en Livets Ord-friskola. I själva verket försökte Busch Thor på ett diskret sätt avfärda de författare och böcker som inte bör ingå i en svensk kanon. Avsikten med en sådan är...

Läs mer...

Läs Clarté på nätet! Nr 2/17 Makten bakom orden

Bildtext

Den geostrategiske marskalken

Anders Björnsson - 17 juli 2017

Hösten 1917 blev Finland självständigt för att snabbt kastas in i inbördeskrig. Den vita sidan...

Läs mer...

Bildtext

Temaintroduktion - Makten bakom orden

Olle Josephson - 17 juli 2017

Språkstrider är förtäckta klasstrider - och inte alltid så förtäckta. Det framgår av de fem...

Läs mer...

Bildtext

Robotar och alienation

Johan Alfonsson - 17 juli 2017

Skyll inte på tekniken - det är kapitalismen som spökar. På World Economic Forums årliga möte i...

Läs mer...