Om elitklasser

 Dela länken
FaceBook  Twitter  
Nu är det klart att Sverige ska få så kallade elitklasser från gymnasieskolan. Dessa elitklasser har som tanke att sålla fram de mest motiverade och kunniga eleverna för att spetsutbilda dem under gymnasiet och senare under universitetsstudier, de framtida ledarna, vetenskapsmännen och cheferna. Elitklasser är inte ett medvetet underfundigt begrepp, trots att tillgängliga studier visar att de som är självskrivna för att läsa i elitklasser också tillhör, är födda in i, elitklassen, överklassen i marxistisk terminologi. Problematiseringen kring införandet av dessa elitklasser har gjorts av många och består dels av argumentation kring psykisk hälsa och ohälsa samt stress, dels består den av den mer klassamhällesbaserade kritiken på vilka som kommer få tillgång till denna utbildning till stor del kommer att vara överklassens barn, eller åtminstone ungdomar med en bakgrund i ett hem med akademisk tradition, vilket visserligen inte behöver innebära ett överklasshem utan snarare kan beskrivas som bildad medelklass eller socialgrupp två, om man nu föredrar att tala om socialgrupper.
En studie från IFAU, Institutet för arbetsmarknadspolitiska undersökningar, vid namn Nitlott i barndomen bekräftar att elevers studieprestationer till stor del beror på klassbakgrund, alltså akademisk tradition i hemmet och klasstillhörighet. Men samtidigt måste man även som marxist inse att det faktiskt finns en annan aspekt också, marxismen tror på människan som samhällsvarelse och därmed också både på kollektivets och individens inneboende kraft att förändra. Detta måste ju även gälla i studier. På senare tid har man börjat benämna detta som "klassresor". Dessa klassresor är egentligen en omskrivning för att av egen kraft ta sig fram i samhället. Detta kan alla barn och unga göra om de jobbar tillräckligt hårt. Så frågan är; bör kritiken mot elitklasserna ligga i att de innebär en psykisk press på ungdomarna, på att det är ett system som redan från ganska tidig ålder ska sålla ut vilka som är predestinerade chefs- vetenskapsmanna- och ledarämnen eller på att det helt enkelt handlar om att alla inte får vara med och fightas på samma villkor och med samma förutsättningar?

Kommentarer   

 
0 #4 Krav 2012-08-07 14:07
Man MÅSTE lära ut grundkunskapen, dvs. läs- och skrivkunskaper + matematik före man börjar med något annat. Utan det här faller hela huset samman. Det är här i grunden det fallerar i Sverige just nu. Man släpper förbi elever som inte hanterar grunden och kan därmed inte hantera resten. De svagaste ges inte hjälp och de svaga är många. Orsaken varför Finland klarar sig bättre än andra är inte den att man har många mycket bra elever. Orsaken är att man försöker lyfta de svagaste eleverna upp på en acceptabel kunskapsnivå så att de klarar resten av skolan. DÄR måste Sverige börja. "Elitskolor" behöver inte förbjudas, men de ska verkligen inte prioriteras för det kommer inte att lyfta på helheten alls.
Citera
 
 
0 #3 Bo Zackrisson 2011-04-08 02:37
Visst försvagas den svenska skolan. Zarembas artikelserie i DN ger en del förklaringar till detta i essäform. Den finska skolan kostar mindre än den svenska men "producerar" duktigare elever, vilket visas i den senaste Pisa-undersökningen. Mindre flum, ämneskunskaper i centrum, fokus på läsande, lärare med hög status, en sammanhållen grundskola, inga friskolor (än) är några ingredienser i det framgångsrika finska skolsystemet.
Citera
 
 
0 #2 Jonas Lundgren 2011-04-07 11:22
Citerar Dan Jerrestam:
Problemet med den svenska skolan idag är de svagares allt sämre prestationer i en skola som har fått allt mindre resurser och med minskad betoning på kunskapsrelaterade mål. Då är elitskolor att en felprioritering!

Jag håller med Dan helt och hållet. En skola som får minskade resurser och samtidigt beordras av regeringen att satsa mer resurser på att skapa en ännu skarpare sorteringsskola är helt ute och cyklar.
Citera
 
 
0 #1 Dan Jerrestam 2011-04-07 10:35
Problemet med den svenska skolan idag är de svagares allt sämre prestationer i en skola som har fått allt mindre resurser och med minskad betoning på kunskapsrelaterade mål. Då är elitskolor att en felprioritering!
Citera
 

Ett urval andra artiklar av samma författare

En lans för Lööf

publicerad i Clartébloggen 26 maj 2016

Sekularism på avvägar 

publicerad i Clartébloggen 19 november 2015

Organisering 2.1?

publicerad i Clartébloggen 26 november 2014

Svenska vapen till diktatur (igen)

publicerad i Clartébloggen 3 september 2014

Kulturen är själva golvet

publicerad i 3/13 Östeuropa 29 december 2013

Clarté som fredsrörelse

publicerad i Clartébloggen 19 februari 2013

Prenumerera!

Aktuella bloggartiklar

Loretta Napoleonis bok Kidnappningsindustrin

Åke Kilander - 18 april 2017

Terrordådet i Stockholm den 7 april

Förbundsstyrelsen - 11 april 2017

Uttalande från Clartés stämma 2017

Clartéstämman - 28 mars 2017

Om hur SAP modigt kämpar mot en medvind

Hans Isaksson - 9 mars 2017

Inställda operationer

Dan Israel - 13 februari 2017

Om Nordirland, ett svar till Lennart Rahm

Kerstin Stigsson - 12 februari 2017

Håller borgarklassen på att ömsa skinn?

Benny Andersson - 5 februari 2017

Slutord, för den här gången

Benny Andersson - 29 januari 2017

Slutreplik till Kerstin Stigsson om Nordirland.

Lennart Rahm - 25 januari 2017

Strejk i Göteborgs hamn!

Webbredaktionen - 24 januari 2017

Springtime for Hitler?

Hans Isaksson - 22 januari 2017

Behöver Sverige invandrad arbetskraft?

Benny Andersson - 15 januari 2017

Passengers (Recension)

Daniel Hedlund - 5 januari 2017

En from förfalskning

Hans Isaksson - 14 december 2016