När jag var mycket liten var Indien ett land vars fattigdom och elände orsakades av att flockar av fridlysta, vita, puckelryggiga, och framför allt heliga kor strök omkring i horder på gatorna och åt upp allt ätbart. Jag vet inte exakt hur jag på den tiden nådde denna uppfattning om fattigdomens djupare orsaker. Kanske genom att titta på bilderna i ett gammalt nummer från Hearsttidningen LIFE. Det var vid denna tid som Indien höll på att frigöra sig från England och i Västvärlden var man bekymrad över att ett folk som lät sig hunsas av nötkreatur nu skulle styra en hel subkontinent.

Numera verkar de heliga korna på något sätt ha blivit ett mindre problem för Indiens del. I stället har de flyttat till Sverige, synnerhet till politiken och då speciellt till arbetarrörelsens partier. Ty på den borgerliga sidan finns inget säkert heligt, utom äganderätten förstås, sedan Maud Olofsson gjort upp med sitt partis otidsenliga motstånd mot kärnkraften och Göran Hägglund satt Bibeln på hyllan. SAP har sedan länge däremot av olika s k förnyare uppmärksammats på kofaran - från Kjell Olof Feldt, Stig-Björn Ljunggren och Vidar Andersson till Mona Sahlin, och Niklas Nordström m. fl .

Begreppet "helig ko" åskådliggör det politiska språkets sinnrika dialektik. Det består av två element: huvudordet "ko" (något prosaiskt, enfaldigt och djuriskt) och "helig" med dess i vår sekulariserade tid tvetydiga innebörd: a) den ursprungliga,religiösa: något upphöjt, gudomligt, oberörbart och b) den modernt ironiska :"något som dyrkas av mindre upplysta människor".

Om man t ex säger, att alliansfriheten och rätt till rimlig pension är heliga kan detta innebära att man menar att de är "heliga kor", eftersom det ironiska språket medger just denna tolkning. Det innebär, att den som före ett val har sagt att dessa ting är heliga, efteråt, utan att bli beslagen med inkonsekvens kan säga att är "heliga kor" .

Det riktigt fina med den heliga kon som politisk metafor är dock att den ställer den talande på ett högre plan än den efterblivne kodyrkaren. Han är ense med denne om att kon är en ko, antyder att den kanske borde slaktas, men påstår inte att det måste ske här och nu. Han hugger på något utan att fälla det till marken, ungefär som man stämplar ett träd för senare avverkning. Men vem vill bygga sin koja i ett träd som är stämplat för avverkning?

Koslaktarna brukar inte sakna argument. "En ny tid kräver en ny politik" säger de, och antyder att detta är bakgrunden till att man måste slakta de heliga korna. Denna kraftfulla, för att inte säga triviala, tankefigur får ofta uttömma deras redovisningsfähiga argument. Ty "tiden kräver det", säger ofta förnyaren, och gör sig därmed till tolk för Tiden, en huvudman, som själv aldrig brukar ställa några uttalade krav utan överlåter detta på sina betalda (som t ex av Näringslivet via Konsultbyrån Prime) eller på obetalda ombud.

Vad det nya ligger i förstärkt marknads- och penningvälde, pigtjänster, frånvaro av social trygghet och fasta anställningar samt lojalt deltagande i krigsallianser återstår dock att mera detaljerat påvisa.

Lägg till kommentar


Säkerhetskod
Uppdatera

Nytt på Clartébloggen

Petrograd 18 juni 1917

St Petersburg, 18 juni 1917

Benny Andersson - 17 juni 2017

Söndagen den 18 juni för jämt hundra år sedan började som en klar och blåsig morgon i Petrograd, som staden hade döpts om till vid världskrigets utbrott. Redan i gryningen hade arbetarna samlats på Viborgsidan. Nu strömmade de över broarna mot Nevsky Prospekt, där de strålade samman med matroser...

Läs mer...

Svar till: "Vänstern och arbetarklassen - allians eller fiendskap?"

Olle Josephson - 7 juni 2017

Bengt Håkanssons plädering för en restriktiv invandringspolitik ger ju inte uttryck för Clartés linje i dessa frågor – tvärtom. Däremot ger det uttryck för en säkert uppriktig oro för att arbetarklassens positioner ska försvagas ytterligare. Den förtjänar därför ett ordentligt bemötande. Med all...

Läs mer...

Vänstern och arbetarklassen - allians eller fiendskap?

Bengt Håkansson - 5 juni 2017

Hur ska vi ta ställning politiskt? Vad är rätt och vad är fel för oss som anser oss vara socialister? Vilka vägar leder framåt och vilka är återvändsgränder? Finns det alls något att hålla sig till eller är det upp till vara och en att göra goda gärningar och hoppas på att den ackumulerade...

Läs mer...

Läs Clarté på nätet! Nr 4/16 Arbetarna - klassen med nio liv

Bildtext

Planeten pallar inte mer

Åke Kilander - 29 december 2016

År 2016 var det varmaste året i modern tid, och forskare rapporterar om ett istäcke kring Arktis...

Läs mer...

Bildtext

Nationalstaten död? Men den rör ju på sig!

Daniel Hedlund - 29 december 2016

Det sägs att nationalstaten är överspelad och att kapitalisterna har blivit globalister. Tvärtom,...

Läs mer...

Bildtext

En professor retuscherar historien

Magnus Göransson - 29 december 2016

I 2010-talets politiska klimat ska 1900-talshistorien helst beskrivas som en strid mellan liberal...

Läs mer...