När jag var mycket liten var Indien ett land vars fattigdom och elände orsakades av att flockar av fridlysta, vita, puckelryggiga, och framför allt heliga kor strök omkring i horder på gatorna och åt upp allt ätbart. Jag vet inte exakt hur jag på den tiden nådde denna uppfattning om fattigdomens djupare orsaker. Kanske genom att titta på bilderna i ett gammalt nummer från Hearsttidningen LIFE. Det var vid denna tid som Indien höll på att frigöra sig från England och i Västvärlden var man bekymrad över att ett folk som lät sig hunsas av nötkreatur nu skulle styra en hel subkontinent.

Numera verkar de heliga korna på något sätt ha blivit ett mindre problem för Indiens del. I stället har de flyttat till Sverige, synnerhet till politiken och då speciellt till arbetarrörelsens partier. Ty på den borgerliga sidan finns inget säkert heligt, utom äganderätten förstås, sedan Maud Olofsson gjort upp med sitt partis otidsenliga motstånd mot kärnkraften och Göran Hägglund satt Bibeln på hyllan. SAP har sedan länge däremot av olika s k förnyare uppmärksammats på kofaran - från Kjell Olof Feldt, Stig-Björn Ljunggren och Vidar Andersson till Mona Sahlin, och Niklas Nordström m. fl .

Begreppet "helig ko" åskådliggör det politiska språkets sinnrika dialektik. Det består av två element: huvudordet "ko" (något prosaiskt, enfaldigt och djuriskt) och "helig" med dess i vår sekulariserade tid tvetydiga innebörd: a) den ursprungliga,religiösa: något upphöjt, gudomligt, oberörbart och b) den modernt ironiska :"något som dyrkas av mindre upplysta människor".

Om man t ex säger, att alliansfriheten och rätt till rimlig pension är heliga kan detta innebära att man menar att de är "heliga kor", eftersom det ironiska språket medger just denna tolkning. Det innebär, att den som före ett val har sagt att dessa ting är heliga, efteråt, utan att bli beslagen med inkonsekvens kan säga att är "heliga kor" .

Det riktigt fina med den heliga kon som politisk metafor är dock att den ställer den talande på ett högre plan än den efterblivne kodyrkaren. Han är ense med denne om att kon är en ko, antyder att den kanske borde slaktas, men påstår inte att det måste ske här och nu. Han hugger på något utan att fälla det till marken, ungefär som man stämplar ett träd för senare avverkning. Men vem vill bygga sin koja i ett träd som är stämplat för avverkning?

Koslaktarna brukar inte sakna argument. "En ny tid kräver en ny politik" säger de, och antyder att detta är bakgrunden till att man måste slakta de heliga korna. Denna kraftfulla, för att inte säga triviala, tankefigur får ofta uttömma deras redovisningsfähiga argument. Ty "tiden kräver det", säger ofta förnyaren, och gör sig därmed till tolk för Tiden, en huvudman, som själv aldrig brukar ställa några uttalade krav utan överlåter detta på sina betalda (som t ex av Näringslivet via Konsultbyrån Prime) eller på obetalda ombud.

Vad det nya ligger i förstärkt marknads- och penningvälde, pigtjänster, frånvaro av social trygghet och fasta anställningar samt lojalt deltagande i krigsallianser återstår dock att mera detaljerat påvisa.

Lägg till kommentar


Säkerhetskod
Uppdatera

Nytt på Clartébloggen

Antifascismen: En lidelsefull rörelse som aldrig lider

Alexandra Starud - 22 juli 2017

När vi talar från en position som antifascister talar vi inte sällan om dystopiska framtidsscenarion. Vi talar inte sällan om nazisternas våldsdåd och mord. Vi talar om fascismens framfart över europa och att trettiotalsretoriken kommit tillbaka. Därefter talar vi om strategier för att förhindra...

Läs mer...

Venezuela igen

Martin Fahlgren - 19 juli 2017

Utvecklingen i Venezuela är mycket kritisk. Det är därför viktigt att alla följa med i vad som håller på att ske: Hur arbetar reaktionen för att gripa makten, hur agerar "chavisterna" , hur beskrivs utvecklingen i vanliga massmedia? Hur det går för Venezuela kan spela stor roll för utvecklingen i...

Läs mer...

18 Juli 1917, Finlands första självständighetsförklaring?

Anders Björnsson - 17 juli 2017

Juli 1917 var en orolig månad i det ryska riket. Folk demonstrerade på gator och torg, särskilt i huvudstaden Petrograd, det strejkades, landsbygden jäste, soldater övergav fronten. Den provisoriska regeringen under kadetpolitikern furst Gregorij Lvov var oförmögen att styra landet, dra Ryssland...

Läs mer...

Läs Clarté på nätet! Nr 4/16 Arbetarna - klassen med nio liv

Bildtext

Planeten pallar inte mer

Åke Kilander - 29 december 2016

År 2016 var det varmaste året i modern tid, och forskare rapporterar om ett istäcke kring Arktis...

Läs mer...

Bildtext

Timothy Snyder sprider myter

Daniel Lazare - 29 december 2016

Partisaner, judiska motståndsrörelser i och inte minst Sovjet drog lika mycket elände över...

Läs mer...

Bildtext

Klass med nio liv (intervju)

Beverly J Silver - 29 december 2016

Fackligt folk i USA på 1920-talet hade inte många skäl för optimism. Medlemstalen hade rasat, och...

Läs mer...