Rädd för turken? (Recension)

Dela länken
FaceBook  Twitter
Med Islamofobi (Leopard 210; 309 s.) har professorn i religionshistoria Mathias Gardell återigen åstadkommit en bok, som egentligen inte skulle behöva skrivas. Men som läget är är det livsviktigt att någon gjort det. Den kommer, liksom så många viktiga böcker, på grund av sina kvaliteter säkert att läsas framför allt av dem som kanske inte skulle behöva det. Och ignoreras av alla som bäst skulle behöva läsa den, utom av ett fåtal i kretsen kring Jimmy Åkesson.

Eller av professionella islamofobiker i karriären, skribenter som Dilsa Demirbag-Sten, Lisbeth Linderborg eller andra arvgagare till den speciella liberalism som Per Ahlmark representerat och som liberalerna alltsedan Leijonborg gjort till sin - som förhoppningsvis i alla fall läser några sidor. D v s innan de går över till att mer än antyda att författaren för evigt är diskvalificerad, eftersom han är författare till alltför objektiva avhandlingar om bakgrunden till det sk kriget mot terrorn, som deltagare i Ship to Gaza och som mottagare av Leninpriset 2009.

Förutom att ge en fyllig bakgrund till den nu rådande hetsen mot muslimer kan Gardell med hjälp av statistik och vetenskapliga undersökningar av attityder och fakta visa, att det är mycket litet som inte varit i säck innan det kom i påse - att avbilda Muhammed som hund är t ex 800 år gammalt och ingen uppfinning av en mera PR-sinnad än begåvad skånsk konstnär, utan var på modet redan hos det Osmanska väldets motståndare. Eller från förra århundradets moderasism - judehetsen - som SD med stora uppoffringar måste överge (liksom homofobin och Asaläran) för att kunna koncentrera sig på den mera publikvänliga hetsen mot muslimer - ofta mycket oegentligt kallade "araber". Och för att komma in i värmen i Riksdaghuset.

En vision, Eurabia, d v s en påstådd, hemlig vision hos fanatiska muslimska ledare att infiltrera Europa ( te x med hjälp av naiva vetenskapsmän och islamofila solidaritetskommiteer) för att sedan ta över våra samhällen som en språngbräda till världsherravälde - jfr Sions sju vises protokoll mot judarna. Eurabia ligger till grund för många europeiska nyfascisters propaganda. Hos Lena Andersson i DN (13.2) skymtar f. ö. detta motiv i en (dåligt skämtsam?)motivering till varför muslimer måste anpassa sig till svenska tänkesätt om de vill få jobb: " Om den ideologiska elden för att göra Sverige till Saudiarabien brinner okuvligt starkt i en får man ... inse att det blir svårt att få en anställning innan kampen är vunnen."

Detta är nog en av de viktigaste böckerna i Sverige i år - tyvärr. Samtidigt ger oss Gardell hopp inför framtiden - utvecklingen i västvärlden pekar på att det visserligen riskerar att blir än värre, innan det blir bättre. Men att nyfascismens nuvarande allians med en USA och Israelvänlig liberalism mot den muslimska världen är ett övergående skede, det vittnar historien om.

Ett urval andra artiklar av samma författare

Springtime for Hitler?

publicerad i Clartébloggen 22 januari 2017