Glöm inte att ha ljudet på i din webbläsare.

Beställ nya numret av Clarté!

 

Regi och manus: Samuel Maoz. Premiär 8/4.

Filmens utspelas i södra Libanon under förspelet till de stora massakerna i flyktinglägerna Sabra och Shatila 1982.

En mindre trupp bestående av nåt tiotal fallskärmsjägare och en stridsvagn ska utföra något uppdrag för nationen Israel. Handlingen är nästan uteslutande förlagd till det vidriga innamätet i stridsvagnen. Vatten på golvet, rinnande olja längs väggarna och krutonger fastkletade överallt. Scentagningen är på personerna och deras sönderfall inne i tanken respektive genom siktet för vapensystemen.

Som biobesökare så kan man inte slita sin uppmärksamhet från duken. Att utnyttja siktet för att komma skeendena och personerna nära är skickligt. Händelserna och utvecklingen av personerna i vagnen är som ett besök på en intim teater.
Filmen som helhet är en tydligt avståndstagande mot krig, mot Israels äventyr i dess närområde, mot lidandet för civilbefolkningen vållat av soldaterna. Den utgör också en skarp kontrast mot hjälterollen som förbinds med soldateri, här finns bara människor som bryts ner.
Men filmen är också förrädisk då vi åskådare ser så mycket av tankbesättningens lidande och förfall och förlorar det större perspektivet med Israels orättfärdiga krig och krigsförbrytelser. Upplevelsen blir mer av kriget som upplevelseindustri. Andra kritiker jämför filmen med "Das Boot" och då som ett (positivt) kammarspel.
En annan tanke är att de som inte är israeler upplevs i stort sett som israeliska schabloner av hur dess omvärld ser ut: vansinninga terrorister, drabbad anonym civilbefolknng, adrenalinstinna vapengalna medlöpare till Israel.
Men se filmen själv, den är sevärd.

Kommentarer kan inte längre lämnas till denna artikel.

Nytt på Clartébloggen

Birgit Ståhl-Nyberg: Happy Boys (1974)

Borgerlig konstkritik

Mikael Nyberg - 20 april 2018

Min mor, Birgit Ståhl-Nyberg, var van att från den borgerliga kanten få nedlåtande recensioner av sina bilder. ”... det här är fråga om en konstnärlig begåvning som snörd i politisk korsett ännu inte fått komma till sin rätt", skrev Eugen Wretholm i Vecko-Revyn 1974. Camilla Hammarström skriver i...

Läs mer...

Danmark och integrationen

Olle Josephson - 4 april 2018

Med jämna mellanrum nås vi av häpnadsväckande rapporter om dansk flyktingpolitik. Nu föreslås att inga kvotflyktingar över huvud taget ska tas emot, och att asyl bara ska kunna sökas från ett annat land. Särskilda lagar ska tillämpas i områden där det bor många utrikes födda. Alla internationella...

Läs mer...

Nya Tider?

Henrik Persson - 3 april 2018

I en artikel av Margareta Zetterström som publicerats här på Clartébloggen har en del av diskussionen i kommentarerna handlat om synen på tidningen Nya Tider. Här publiceras en kritisk kommentar till den karakteristik av Nya Tider som Frank Nilsson framfört i denna diskussion. SVT har gjort en...

Läs mer...

Läs Clarté på nätet! Nr 4/17 Nu spricker bostadsbubblan

Bildtext

Utanförskap

Tobias Davidsson - 31 mars 2018

Utanförskap är ett ord som finns i allas vår vardagliga vokabulär i dag. Men vi använder det på...

Läs mer...

Bildtext

Krönika om Zimbabwe

Karen Hedvig Petersen - 31 mars 2018

Forskare som Mahmood Mamdani och Joseph Hanlon har framhållit några alltför okända aspekter av...

Läs mer...