Regi och manus: Samuel Maoz. Premiär 8/4.

Filmens utspelas i södra Libanon under förspelet till de stora massakerna i flyktinglägerna Sabra och Shatila 1982.

En mindre trupp bestående av nåt tiotal fallskärmsjägare och en stridsvagn ska utföra något uppdrag för nationen Israel. Handlingen är nästan uteslutande förlagd till det vidriga innamätet i stridsvagnen. Vatten på golvet, rinnande olja längs väggarna och krutonger fastkletade överallt. Scentagningen är på personerna och deras sönderfall inne i tanken respektive genom siktet för vapensystemen.

Som biobesökare så kan man inte slita sin uppmärksamhet från duken. Att utnyttja siktet för att komma skeendena och personerna nära är skickligt. Händelserna och utvecklingen av personerna i vagnen är som ett besök på en intim teater.
Filmen som helhet är en tydligt avståndstagande mot krig, mot Israels äventyr i dess närområde, mot lidandet för civilbefolkningen vållat av soldaterna. Den utgör också en skarp kontrast mot hjälterollen som förbinds med soldateri, här finns bara människor som bryts ner.
Men filmen är också förrädisk då vi åskådare ser så mycket av tankbesättningens lidande och förfall och förlorar det större perspektivet med Israels orättfärdiga krig och krigsförbrytelser. Upplevelsen blir mer av kriget som upplevelseindustri. Andra kritiker jämför filmen med "Das Boot" och då som ett (positivt) kammarspel.
En annan tanke är att de som inte är israeler upplevs i stort sett som israeliska schabloner av hur dess omvärld ser ut: vansinninga terrorister, drabbad anonym civilbefolknng, adrenalinstinna vapengalna medlöpare till Israel.
Men se filmen själv, den är sevärd.

Kommentarer kan inte längre lämnas till denna artikel.

Nytt på Clartébloggen

Lenins teori om imperialismen och prognoserna om framtiden. Svar till Peter Sundborg, del två

Benny Andersson - 10 december 2017

Jag fick min politiska skolning på 1970-talet, då myten om de ofelbara ”stora” låg tåg tung över vänsterns smågrupper. En myt som måste ha fått den balsamerade Lenin att vrida sig i sin sarkofag. Alla som besvärat sig med att sätta sig in i Lenins gärning, slås av hans osentimentala och jordnära...

Läs mer...

Rapport från Café Clarté: Om betydelsen av 1917 för 2000-talets socialister

Magnus Göransson - 8 december 2017

Shabane Barot talade på café Clarté i Stockholm i tisdags (5 december), om betydelsen av 1917 för 2000-talets socialister. Det är, i alla fall i Stockholm, framförallt 1968-vänsterns politiska organisationer av olika schatteringar som uppmärksammat 1917. Shabane, som kommer från den autonoma...

Läs mer...

Stoppa det orättvisa drevet mot Ebba Busch Thor

Dan Israel - 8 december 2017

Det pågår ett orättvist drev mot Ebba Busch Thor, i vilket kristdemokraternas partiledare framställs som en okunnig produkt av en Livets Ord-friskola. I själva verket försökte Busch Thor på ett diskret sätt avfärda de författare och böcker som inte bör ingå i en svensk kanon. Avsikten med en sådan är...

Läs mer...

Läs Clarté på nätet! Nr 2/17 Makten bakom orden

Bildtext

Formulär-språket håller oss fångna

Anna-Malin Karlsson - 17 juli 2017

Det skrivs mer än någonsin tidigare på våra arbetsplatser i form av blanketter, formulär och...

Läs mer...

Bildtext

Språkpolitik på folkrörelsegrund

Arne Rubensson (intervju) - 17 juli 2017

Fyra frågor till Arne Rubensson, vice ordförande i nätverket Språkförsvaret.

Läs mer...

Bildtext

Språk och frihet

Johan Althoff - 17 juli 2017

Publiceras som pdf av layoutmässiga skäl:

Läs mer...