Glöm inte att ha ljudet på i din webbläsare.

Beställ nya numret av Clarté!

 

Regi och manus: Samuel Maoz. Premiär 8/4.

Filmens utspelas i södra Libanon under förspelet till de stora massakerna i flyktinglägerna Sabra och Shatila 1982.

En mindre trupp bestående av nåt tiotal fallskärmsjägare och en stridsvagn ska utföra något uppdrag för nationen Israel. Handlingen är nästan uteslutande förlagd till det vidriga innamätet i stridsvagnen. Vatten på golvet, rinnande olja längs väggarna och krutonger fastkletade överallt. Scentagningen är på personerna och deras sönderfall inne i tanken respektive genom siktet för vapensystemen.

Som biobesökare så kan man inte slita sin uppmärksamhet från duken. Att utnyttja siktet för att komma skeendena och personerna nära är skickligt. Händelserna och utvecklingen av personerna i vagnen är som ett besök på en intim teater.
Filmen som helhet är en tydligt avståndstagande mot krig, mot Israels äventyr i dess närområde, mot lidandet för civilbefolkningen vållat av soldaterna. Den utgör också en skarp kontrast mot hjälterollen som förbinds med soldateri, här finns bara människor som bryts ner.
Men filmen är också förrädisk då vi åskådare ser så mycket av tankbesättningens lidande och förfall och förlorar det större perspektivet med Israels orättfärdiga krig och krigsförbrytelser. Upplevelsen blir mer av kriget som upplevelseindustri. Andra kritiker jämför filmen med "Das Boot" och då som ett (positivt) kammarspel.
En annan tanke är att de som inte är israeler upplevs i stort sett som israeliska schabloner av hur dess omvärld ser ut: vansinninga terrorister, drabbad anonym civilbefolknng, adrenalinstinna vapengalna medlöpare till Israel.
Men se filmen själv, den är sevärd.

Kommentarer kan inte längre lämnas till denna artikel.

Nytt på Clartébloggen

Bernadette Devlin porträtterad på väggmålning, Derry. Foto: Kenneth Allen

Priset för min själ

Kerstin Stigsson - 16 februari 2018

För några år sedan hittade jag en bok på ett antikvariat. Den var skriven av en författare som jag redan tidigare beundrade. Så jag köpte boken. Boken som heter Priset för min själ är skriven av en fantastisk och karismatisk kvinna som har spelat en stor roll för mig. Och för andra kvinnor. I dag...

Läs mer...

Imperialismen, Lenin och prognoserna som slog fel. Slutreplik.

Benny Andersson - 13 februari 2018

Denna artikel utgör slutreplik i en diskussionsserie som inleddes i samband med utgivningen av Clarté 3 - 2017 Hundraåringen som försvann - Nya rön om ryska revolutionen. Här hittar du seriens övriga artiklar. Trots att jag anfört ett flertal textavsnitt där Lenin skriver att en socialistisk...

Läs mer...

Migration, klasskamp och välfärd. Ett lästips valåret 2018

Olle Josephson - 8 februari 2018

Här ett litet lästips inför valrörelsen: Läs gärna om Anders Nilssons och Örjan Nyströms bok från 2016, Flyktingkrisen och den svenska modellen (Celanders förlag)! Allt talar nämligen för att migrationspolitiken blir en stor fråga i årets valrörelse. Den dyker upp i välfärdsfrågorna: antingen som...

Läs mer...

Läs Clarté på nätet! Nr 3/17 Hundraåringen som försvann

Bildtext

Krönika

Jenny Wrangborg - 26 december 2017

Sommaren kommer mellan två andetag. Mina gamla arbetsplatser värker i mig. Butikskök,...

Läs mer...

Bildtext

Intervju: "Bolsjevikerna var ingen sekt"

Anders Björnsson - 26 december 2017

Ryska revolutionen etablerade en helt ny ordning med relevans än i dag. Men den tog slut i början...

Läs mer...

Bildtext

Stålbad

Lennart Larsson - 26 december 2017

Annika Falkengren, vd för SEB, gästade i maj 2009 Ekots lördagsintervju. En stor del av...

Läs mer...