Under vår "privata" tid i uniform är vi arbetare som betalar vår arbetsgivare. Betalar vi inte så får vi böta 1200 kronor. Eller brottas ner och få handklovar.

En förare i Göteborg avslutar sin 11-timmarstjänst och ska ta bussen till depån. Det hade kunnat vara samma buss som han just kört, men nu satt han på en kollegas buss. Precis som alla andra förare på hemväg var han i full uniform och visade sitt förarkort, utan att veta att kontrollanterna just i dag börjat tillämpa Västtrafiks "faktiska" regler, som "egentligen" gällt i flera år, även innan förarnas tjänstekort togs bort.

Han brottas ner och får handklovar på sig. Någon filmar. Övergreppet blir allmänt känt och resenärer och kollegor protesterar.

Västtrafiks representanter förklarar att förare inte får åka gratis privat. "Privat" är den tid som vi inte kör vårt fordon enligt Västtrafik: på lunchen, till och från jobbet, när vi kliver ur förarhytten och åker med en hållplats. Vi måste då köpa en biljett, trots att vi ska vara deras

informatörer och tjänstemän när vi bär vår uniform offentligt. Under vår "privata" tid i uniform är vi alltså arbetare som betalar vår arbetsgivare. Betalar vi inte så får vi böta 1200 kronor. Eller brottas ner och få handklovar.

Samtidigt kan våra högsta chefer åka kollektivt på ett förmånsbeskattat företagskort, helt privat.

9306_01.jpgNiklas Säwström

Dessa chefer bär det yttersta ansvaret för att inga trafikföretag i Göteborg haft råd att erbjuda tjänstekort till förarna. Det kravet ställs inte inför upphandlingarna av trafikföretag, och konkurrensen är benhård. Den billigaste som lovar mest vinner. Alltså försvinner våra tjänstekort, friskvårdsbidrag och subventionerade taxiresor. Förare av nattrafik sover ett par timmar i depån tills första vagnen går. Borta är tiden när särskilda förarbussar slussade förare mellan depåerna. Det var under den så kallade "DDR"-tiden, på 80-talet. Nu är det 1800-tal igen, det mesta privatägt och man blir av med jobbet om man klagar. Vi kör 40-50 år gamla vagnar som ibland tappar bromsarna. Hälften av de nya upphandlade, billiga vagnarna går inte att köra alls. De rostsaneras.

Västtrafiks VD berättar i en intervju att han också brukar åka kollektivt (på "företagskortet" som inte nämns), utan att berätta för medresenärerna vem han är. Då kan han lyssna på vad folk tycker om kollektivtrafiken. Det måste vara bekvämt att inte behöva stå upp under resan till jobbet och skönt att känna att man har ett viktigt yrke med stort ansvar som ger vissa privilegier.

"Vill du behålla ditt jobb?" skrek väktaren i filmklippet. Svaret är nej. Inte under vilka förutsättningar som helst.

Niklas Säwström är spårvagnsförare, sångare/skådespelare och skribent i bloggen Kulturklassen.