Den tyske filosofen Immanuel Kant i Königsberg var en mycket moralisk herre, som inte heller i övrigt verkade ha det så roligt. En av de sedelärande maximer, som han älskade att strö omkring sig, var att "Du bör leva som om en av väggarna till din bostad vore av glas, så att alla människor som passerar kan se vad du har för dig". I Kants anda brukar folk mera skrytsamt än sanningsenligt försvara sin ovilja att yppa invändningar mot ett tilltagande övervakningssamhälle, föregivande att de själva "inte har något att dölja".

Facebook är som bekant en s k nätgemenskap, som grundades 2004 av datastudenten Mark Zuckerberg och hans rumskamrater på Harvard. Användare av Facebook kan sedan 2006 var och en bli, som har en E-postadress. Man skapar sin egen "profil", lägger till "vänner" och skickar mer eller mindre personliga meddelanden, bilder m.m. till varandra - eller till världen om man väljer det. Redan i juli 2010 hade Facebook över 500 miljoner deltagare, utspridda över större delen av världen - med undantag för de länder som blockerar den. Orsaken till Facebooks explosionsartade utbredning kan man ana genom det friktionslösa kontaktsättet. Allt som krävs är att trycka på ett par knappar för att acceptera att bli "vän" med någon, eller att invitera någon annan att bli "vän" med en själv. I den verkliga världen - fast den glömmer man lätt framför dataskärmen - är att skaffa och behålla vänner betydligt mera bökigt och krävande. Där tänker man sig gärna för, innan man försöker. Men framför allt kommer man i den virtuella världen att utgöra spetsen av en mycket bred personpyramid: Låt oss säga att du är en genomsnittsmänniska, som har har 45 vänner (nivå 1), vilka i sin tur i genomsnitt har ytterligare 45, dvs 2025 personer (nivå 2)...etc! När du kommit till nivå 6 har du direkt, fast i regel indirekt, kontakt med 8 303 765 625 personer, dvs en dryg en miljard av eventuella utomjordingar skulle få plats i vänskaran.

Detta föregivet idealistiska projekt genererar nu miljarder åt sina ägare genom att de fr a till annonsmarknaden säljer deltagarnas E-postadresser, ålder, kön, profiler och ev copyrighter. Tyvärr talas det inte mycket om denna sida i den aktuella Hollywoodfilmen om Det Sociala Nätverket.

En mindre engagerad person, som tar del av de flesta av vad deltagarna på Facebook säger, får lätt en vision av ett samtal med en lomhörd person - man inser hur lite av det sagda som förtjänar att upprepas. Men det finns andra som är intresserade av våra personer, profiler och intressen. Genom bl a spionprojekt som det USA-ägda Echelon, det svenska FRA och ett otal videokameror i varje offentligt utrymme - t v med undantag för offentliga pissoarer - har myndigheter och företag på 2000-talet, relativt oberoende av folks moral eller informerade samtycke installerat just den glasvägg som filosofen, Echelon och reklamförsäljarna på Facebook drömmer om, men som Orwell i sin roman "1984" mardrömde om.

Fast de flesta användarna av Facebook har nog inte insett att de själva håller på att göra glasväggen än mera transparent - lika litet som de frispråkiga, numera f d, volvoarbetarna i Torslanda tycktes ha insett det, då de för sina "vänner" på Facebook talade om vad de egentligen kände beträffande sin arbetsplats.

Lägg till kommentar


Säkerhetskod
Uppdatera