"Boken som utforskar den fina gränsen mellan empati och skadeglädje" utkom i höstas på Roos&Tegnérs förlag (pocket 253 s.). Det är en bloggbok, utgiven av Kalle Lind. Lind bor i Skåne och har skrivit manus till teveserien Häktet, julkalendern Skägget i brevlådan m.m. samt driver i övrigt bloggen "En man med ett skägg". Han säger sig vara "perverst intresserad av gubbar i Nöjessverige". Augustpris är kanske inte aktuellt, men en författare, som redan beskyllts för att vara "ond, föraktfull och syssla med historieförfalskning", kan inte vara allt igenom dålig.

Lind bok tecknar några dussin personporträtt av mer eller mindre kända och reella och/eller aktuella personer - från Moses och Job till punkrockaren Inge i The International Noise Conspiracy. Huruvida dessa personer, av vilka åtminstone hälften ännu är vid liv, och i varje fall inte genomgående kan anses tillhöra "Nöjessverige", borde känna sig mindre ömkansvärda efter att ha uppmärksammats i Linds bok är tveksamt. Ett och annat av offren är sedan länge nedlagda, antingen i graven, eller av dem som bestämmer vad som för tiden är gångbart - men vem har bestämt att man aldrig bör slå på den som ligger?

Och att gå loss med hackan på nationalmonument är sällan fel. Att ta ner Arne Weise, Georg Rydeberg, Jan Malmsjö, Lennart Hyland eller ens Lennart Daléus är visserligen ingen hjältebragd, precis. Men redan att driva med Ulf Lundell är lite äventyrligare, och att försiktigt ifrågasätta Astrid Lindgren är rentav livsfarligt - en i mitt tycke säker indikation på att man bör göra det.  Att kasta lite tvivel över Evert Taubes s k höviska kvinnosyn borde vara inte så svårt, men görs förvånansvärt sällan, utom hos Kalle Lind som i "Flickan i Havanna"-parafrasen på Allsång på Skansen:

Ritva från Litauen
Hon har inga tänder kvar
Sitter i miljonprogram